Skip to content
close

Raport

W tematyce: Administracja publiczna

REALIZACJA PRZEZ ORGANY PAŃSTWA ZADAŃ ZWIĄZANYCH Z REPATRIACJĄ.

Data publikacji: 27/11/2024

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Dokument przedstawia wyniki kontroli dotyczącej działań polskich urzędów konsularnych w zakresie repatriacji w latach 2017-2023. Wskazuje na wzrost liczby wniosków o repatriację, co spowodowało znaczące obciążenie pracą konsulatów, które nie były w stanie skutecznie skrócić czasu oczekiwania na spotkania z konsulami.

Raport podkreśla również problemy związane z terminowym rozstrzyganiem spraw, co prowadziło do opóźnień w wydawaniu wiz krajowych. Nieprzestrzeganie terminów przez ambasadę przyczyniało się do długotrwałości postępowań. Dodatkowo, brak jednolitego systemu organizacyjnego w polskich urzędach konsularnych na Wschodzie utrudniał efektywne umawianie wnioskodawców na wizyty.

W kontekście tłumaczeń dokumentów, kierownik Wydziału zauważył, że znajomość języka rosyjskiego przez konsulów mogła wpływać na podejmowanie decyzji, mimo że tłumaczenia były formalnie wymagane. Dokument wskazuje na potrzebę poprawy organizacji i efektywności w procesie repatriacji, aby lepiej odpowiadać na rosnące potrzeby Polaków za granicą.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. Występują istotne nieprawidłowości w procedurach repatriacyjnych, które prowadzą do negatywnej oceny działalności organów odpowiedzialnych za repatriację. W szczególności, w analizowanych przypadkach stwierdzono rażące naruszenia prawa, co podważa zasadę praworządności i wpływa na zaufanie do instytucji państwowych.

2. Niewystarczająca liczba konsulów oraz nieefektywna organizacja pracy w urzędach konsularnych przyczyniają się do wydłużenia czasu oczekiwania na rozpatrzenie wniosków o repatriację. Brak odpowiednich zasobów kadrowych oraz nieprzestrzeganie terminów wydawania decyzji negatywnie wpływają na proces repatriacji.

3. Niekonsekwentne prowadzenie ewidencji wniosków o wydanie wiz krajowych w celu repatriacji oraz brak rejestru zgodnego z wymogami ustawy o repatriacji stanowią poważne naruszenie przepisów. Taki stan rzeczy utrudnia monitorowanie i zarządzanie procesem repatriacyjnym.

4. Wiele decyzji o uznaniu wnioskodawców za osoby polskiego pochodzenia wydano w sposób nierzetelny, co wskazuje na potrzebę wprowadzenia bardziej rygorystycznych procedur weryfikacyjnych oraz szkoleń dla pracowników konsularnych w zakresie przepisów dotyczących repatriacji.

5. Problemy z komunikacją między konsulatami a wnioskodawcami, w tym brak informacji o przyczynach opóźnień w procedurze, prowadzą do frustracji wśród osób ubiegających się o repatriację. Wprowadzenie systemu informacyjnego mogłoby poprawić transparentność procesu i zwiększyć satysfakcję wnioskodawców.

6. Ośrodki adaptacyjne dla repatriantów w Polsce zapewniają odpowiednie warunki do osiedlenia się, jednakże konieczne jest dalsze monitorowanie ich działalności oraz dostosowywanie oferty do potrzeb repatriantów, aby skutecznie wspierać ich integrację w polskim społeczeństwie.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Zwiększenie zasobów kadrowych w Wydziale Konsularnym: Należy podjąć działania mające na celu zwiększenie liczby pracowników w Wydziale Konsularnym, aby zminimalizować fluktuację kadrową oraz zapewnić odpowiednią obsługę wniosków o repatriację. Wzrost liczby pracowników pozwoli na szybsze i bardziej efektywne przetwarzanie wniosków oraz skrócenie czasu oczekiwania na decyzje.

2. Modernizacja infrastruktury technicznej: Konieczne jest zainwestowanie w nowoczesny sprzęt komputerowy oraz oprogramowanie, które umożliwi sprawniejsze działanie systemów informatycznych wykorzystywanych w procesie repatriacji. Usprawnienie infrastruktury technicznej przyczyni się do zwiększenia efektywności pracy urzędników oraz poprawy jakości obsługi wnioskodawców.

3. Ujednolicenie procedur organizacyjnych w placówkach konsularnych: W celu poprawy efektywności działania polskich urzędów konsularnych na Wschodzie, należy wprowadzić jednolity system organizacyjny wsparty narzędziami informatycznymi. Umożliwi to standaryzację procesów umawiania wnioskodawców na spotkania z konsulem oraz skrócenie czasu oczekiwania na rozmowy.

4. Szkolenia dla pracowników w zakresie przepisów o repatriacji: Należy zorganizować regularne szkolenia dla pracowników Wydziału Konsularnego dotyczące przepisów prawa o repatriacji oraz procedur związanych z uznawaniem osób polskiego pochodzenia. Wzrost wiedzy pracowników przyczyni się do poprawy jakości podejmowanych decyzji oraz zminimalizuje ryzyko błędów proceduralnych.

5. Wprowadzenie systemu monitorowania i oceny decyzji konsularnych: Zaleca się stworzenie systemu monitorowania decyzji podejmowanych przez konsulów w sprawach repatriacyjnych. Regularna analiza wydawanych decyzji pozwoli na identyfikację nieprawidłowości oraz wprowadzenie działań korygujących, co przyczyni się do poprawy jakości obsługi wnioskodawców.

6. Zwiększenie dostępności informacji dla wnioskodawców: Należy zadbać o lepszą komunikację z osobami ubiegającymi się o repatriację poprzez stworzenie przejrzystych materiałów informacyjnych oraz rozwój platformy internetowej, na której będą dostępne wszystkie niezbędne informacje dotyczące procedur repatriacyjnych. Ułatwi to wnioskodawcom zrozumienie procesu oraz przygotowanie wymaganych dokumentów.

Skopiowano!