close

Raport

W tematyce: Administracja publiczna

Realizacja Projektu Strategicznego „Leśne Gospodarstwa Węglowe”.

Data publikacji: 13/11/2023

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Dokument dotyczy oceny realizacji projektu „Leśne Gospodarstwa Węglowe” (LGW) przez Dyrekcję Generalną Lasów Państwowych (DGLP) w latach 2019–2023. Wskazuje na nieprawidłowości w monitorowaniu i raportowaniu efektów projektu. Raporty okresowe nie odzwierciedlały rzeczywistych kosztów ani stopnia realizacji działań, co podważało efektywność wydatkowanych środków.

NIK zauważa, że brakowało dostatecznego nadzoru, co skutkowało niewłaściwym przygotowaniem i wdrożeniem projektu. W szczególności, nie zawarto odpowiednich porozumień regulujących współpracę między DGLP a Centralnym Korpusem Pracowników Środowiska (CKPŚ), co prowadziło do obciążania DGLP kosztami działań koordynacyjnych.

Dodatkowo, opóźnienia w publikacji cen Jednostek Dwutlenku Węgla (JDW) nie miały istotnego wpływu na przebieg aukcji, jednak wskazują na brak terminowości w działaniach. W kontekście organizacyjnym, projekt powinien być realizowany zgodnie z zasadami zrównoważonego wykorzystania zasobów leśnych, co nie zostało w pełni osiągnięte.

Podsumowując, raport podkreśla potrzebę poprawy w zakresie monitorowania, nadzoru oraz współpracy między instytucjami zaangażowanymi w realizację projektu LGW.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. Niezbędne jest wprowadzenie jednolitych standardów i wzorów dla raportów sporządzanych po aukcjach Jednostek Dwutlenku Węgla (JDW), aby zapewnić spójność dokumentacji oraz umożliwić efektywne monitorowanie i nadzór nad tymi procesami.

2. Występujące nieprawidłowości w sporządzaniu sprawozdań z realizacji Programów Węglowych, takie jak błędne dane dotyczące powierzchni działań dodatkowych, wskazują na potrzebę wzmocnienia procedur kontrolnych oraz dokładniejszego ewidencjonowania realizowanych działań.

3. Pomimo pozytywnych ocen niektórych Nadleśnictw, stwierdzone nieterminowości w sporządzaniu sprawozdań z realizacji Programów Węglowych sugerują konieczność wprowadzenia bardziej rygorystycznych terminów oraz mechanizmów monitorujących, aby poprawić efektywność i terminowość raportowania.

4. Nierzetelność w dokumentacji dotyczącej monitorowania efektów realizacji Projektu Leśne Węglowe podkreśla potrzebę wprowadzenia systemu audytów wewnętrznych, który pozwoli na bieżące weryfikowanie zgodności danych z rzeczywistością oraz poprawi jakość raportowania.

5. Regularne działania promocyjne związane z aukcjami JDW nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, co wskazuje na konieczność przemyślenia strategii marketingowej oraz dostosowania jej do aktualnych potrzeb rynku, aby zwiększyć zainteresowanie i uczestnictwo w aukcjach.

6. Wskazane jest, aby w przyszłości większą uwagę poświęcać szkoleniom pracowników odpowiedzialnych za realizację i dokumentowanie działań w ramach projektów, co przyczyni się do poprawy jakości sporządzanych sprawozdań oraz efektywności realizacji zadań.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Należy wprowadzić systematyczne i szczegółowe monitorowanie postępów realizacji działań w ramach projektu, aby zapewnić zgodność raportów z rzeczywistym stanem faktycznym. Regularne audyty i kontrole powinny być przeprowadzane, aby identyfikować ewentualne nieprawidłowości w czasie rzeczywistym.

2. Zaleca się opracowanie i wdrożenie jednolitych standardów raportowania, które będą obowiązywać dla wszystkich jednostek zaangażowanych w projekt. Standaryzacja dokumentacji pozwoli na lepsze porównywanie danych oraz zwiększy przejrzystość i rzetelność przedstawianych informacji.

3. Wskazane jest, aby DGLP zainwestowała w szkolenia dla pracowników odpowiedzialnych za przygotowanie i analizę raportów. Podniesienie kompetencji zespołu w zakresie analizy danych oraz interpretacji wyników przyczyni się do poprawy jakości sporządzanych dokumentów.

4. Należy zintensyfikować współpracę z zewnętrznymi ekspertami i instytucjami badawczymi, aby zapewnić aktualność i adekwatność stosowanych metodologii oraz narzędzi oceny efektywności działań. Współpraca ta może również przyczynić się do lepszego dostosowania projektów do lokalnych warunków.

5. Rekomenduje się wprowadzenie mechanizmów oceny efektywności finansowej projektu, które pozwolą na bieżące monitorowanie wydatków oraz ich zgodności z planem budżetowym. Regularne analizy finansowe pomogą w identyfikacji obszarów, w których można wprowadzić oszczędności lub zwiększyć efektywność wydatkowania środków.

6. Należy opracować strategię komunikacji z interesariuszami projektu, aby zapewnić transparentność działań oraz umożliwić bieżące informowanie o postępach i wynikach. Efektywna komunikacja zwiększy zaufanie do projektu oraz zaangażowanie społeczności lokalnych w jego realizację.

Skopiowano!

Przejdź do treści