Raport z badania przestrzeni publicznej w Siewierzu
Data publikacji: 16/08/2024
Tematyka: Niepełnosprawni | Polityka społeczna | Samorząd terytorialny
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Dokument przedstawia wyniki spaceru badawczego, który odbył się w Siewierzu 12 czerwca 2024 roku, mającego na celu ocenę przestrzeni publicznej pod kątem dostępności i komfortu użytkowników. Uczestnicy, w tym mieszkańcy i przedstawiciele Stowarzyszenia Aktywności Obywatelskiej Bona Fides, zidentyfikowali kluczowe obszary wymagające poprawy.
Wśród zebranych informacji znalazły się m.in. stojaki na rowery przy Punktach Obsługi Podróżnych oraz bibliotece, które zapewniają bezpieczne parkowanie, a także dostępne łazienki dla oczekujących na transport. Zauważono również, że chodniki wzdłuż ulicy Zbigniewa Oleśnickiego są w dobrym stanie, jednak brakuje na nich ławek, co utrudnia odpoczynek osobom zmęczonym. Problemy z przejściami dla pieszych, takie jak zbyt wysokie progi, zostały wskazane jako istotne przeszkody, które należy usunąć.
Dodatkowo, wejścia do instytucji kultury i pomocy społecznej są niedostosowane do potrzeb osób z ograniczeniami ruchowymi, co wymaga pilnych działań. Wnioski z badania podkreślają potrzebę wprowadzenia rekomendacji, takich jak montaż ławek w strategicznych miejscach oraz dostosowanie infrastruktury do wymagań osób ze szczególnymi potrzebami, co przyczyni się do stworzenia bardziej przyjaznego i dostępnego środowiska miejskiego.
Wnioski
Wnioski
1. Poprawa infrastruktury pieszej: Zidentyfikowano potrzebę naprawy zniszczonej nawierzchni chodnika wzdłuż ulicy Częstochowskiej, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa przechodniów. Działania te powinny być priorytetem, aby zminimalizować ryzyko wypadków i poprawić komfort użytkowników.
2. Zwiększenie dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami: W raportach podkreślono znaczenie dostosowania przestrzeni publicznej, w tym przystanków autobusowych, do potrzeb osób z ograniczeniami ruchowymi. Wprowadzenie udogodnień, takich jak windy i odpowiednie miejsca do siedzenia, jest niezbędne dla zapewnienia równego dostępu do transportu publicznego.
3. Bezpieczeństwo na ścieżkach rowerowych: Wskazano na konieczność stworzenia pól uwagi przy przejściach dla pieszych na ścieżkach rowerowych, co zwiększy bezpieczeństwo zarówno rowerzystów, jak i pieszych. Wprowadzenie takich rozwiązań może znacząco wpłynąć na poprawę warunków korzystania z infrastruktury rowerowej.
4. Zwiększenie liczby miejsc do odpoczynku: W raportach zauważono brak ławek w niektórych kluczowych lokalizacjach, takich jak okolice fontanny na Rynku. Umożliwienie mieszkańcom i turystom odpoczynku w przestrzeni publicznej jest istotne dla poprawy jakości życia oraz zachęcania do korzystania z miejskich atrakcji.
5. Zarządzanie odpadami w przestrzeni publicznej: Wskazano na potrzebę umieszczania koszy na śmieci w pobliżu ławek, co może przyczynić się do utrzymania czystości w przestrzeni publicznej. Dbanie o estetykę i porządek w mieście jest kluczowe dla jego wizerunku oraz komfortu mieszkańców.
6. Edukacja i informacja dla mieszkańców: Wprowadzenie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej na przystankach autobusowych jest krokiem w stronę zwiększenia komfortu podróżowania. Informowanie pasażerów o czasie przyjazdu pojazdów oraz dostępnych usługach transportowych może znacząco poprawić doświadczenia użytkowników transportu publicznego.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Dostosowanie infrastruktury dla osób ze szczególnymi potrzebami: Należy przeprowadzić modernizację wejść do instytucji publicznych, takich jak biblioteka i centrum kultury, poprzez wprowadzenie ramp oraz wind, co umożliwi osobom z ograniczeniami ruchowymi swobodne korzystanie z tych obiektów.
2. Zwiększenie dostępności miejsc wypoczynku: W rejonie fontanny na Rynku powinny zostać zamontowane ławki, co stworzy komfortowe warunki do odpoczynku dla mieszkańców i turystów, a także zachęci do spędzania czasu w przestrzeni publicznej.
3. Poprawa bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych: W celu zwiększenia bezpieczeństwa pieszych, zaleca się obniżenie progów przy przejściach oraz stworzenie wyraźnych pól uwagi, co ułatwi poruszanie się osobom z ograniczeniami wzrokowymi oraz poprawi ogólną widoczność przejść.
4. Utworzenie stref odpoczynku w pobliżu przystanków komunikacji publicznej: Warto rozważyć umiejscowienie ławek oraz zadaszeń przy przystankach autobusowych, co zapewni komfort osobom oczekującym na transport, w tym osobom ze szczególnymi potrzebami.
5. Zwiększenie liczby stojaków na rowery: W celu promowania ekologicznych środków transportu, należy zainstalować dodatkowe stojaki na rowery w strategicznych lokalizacjach, takich jak biblioteka i centrum sportu, co umożliwi bezpieczne parkowanie rowerów.
6. Edukacja społeczności lokalnej na temat dostępności: Należy zorganizować kampanie informacyjne i warsztaty dla mieszkańców, aby zwiększyć świadomość na temat potrzeb osób z ograniczeniami oraz promować ideę dostępności w przestrzeni publicznej, co przyczyni się do budowania bardziej inkluzywnego społeczeństwa.