close

Raport

W tematyce: Edukacja i Nauka

Raport z badania: „Kształcenie na odległość oczami dyrektorów szkół, nauczycieli, uczniów i rodziców

Data publikacji: 09/2020

Tematyka: Edukacja i Nauka

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport „Kształcenie na odległość w dobie pandemii COVID-19” przedstawia wyniki badania przeprowadzonego przez zespół ekspertów z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Badanie dotyczyło doświadczeń dyrektorów szkół, nauczycieli, uczniów i rodziców związanych z nauką zdalną. W raporcie znajdują się informacje na temat korzyści i trudności wynikających z kształcenia na odległość, wsparcia oferowanego przez dyrektorów szkół nauczycielom, a także najważniejszych kompetencji informatycznych dla nauczycieli. Raport stanowi cenne źródło informacji dla osób zainteresowanych tematyką edukacji i nauki w dobie pandemii COVID-19.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

  1. Nauka zdalna w dobie pandemii COVID-19 stanowiła wyzwanie dla dyrektorów szkół, nauczycieli, uczniów i rodziców, ale jednocześnie pozwoliła na rozwój nowych umiejętności i kompetencji.
  2. Pomimo wielu programów, które miały przyczynić się do wyposażenia szkół w sprzęt informatyczny oraz do poprawy kompetencji informatycznych nauczycieli w dalszym ciągu są szkoły, które są niezbyt dobrze wyposażone oraz nauczyciele wykluczonych cyfrowo.
  3. Z systemem oceniania obowiązującym w szkole podczas kształcenia na odległość zostało zapoznane mniej niż 50% badanych. 
  4. Ponad jedna trzecia rodziców przynajmniej czasem pomaga dzieciom w pisaniu sprawdzianów i kartkówek on-line, co może utrudniać nauczycielom weryfikację stopnia realizacji poszczególnych celów kształcenia.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

  1. Dyrektorzy szkół powinni zapewnić nauczycielom odpowiednie wsparcie w czasie nauki zdalnej, w tym szkolenia z zakresu technologii informatycznych i metod nauczania zdalnego.
  2. Należy przeprowadzić poszerzone badania ilościowe i pogłębione badania jakościowe, aby lepiej zrozumieć doświadczenia dyrektorów szkół, nauczycieli, uczniów i rodziców związane z nauką zdalną.
  3. Warto byłoby przeanalizować pracę placówek doskonalenia nauczycieli, kuratoriów oświaty oraz poradni psychologiczno-pedagogicznych i w razie potrzeby zmodyfikować ich działanie, szczególnie w kontekście zbieżności podejmowanych przez nie działań z potrzebami szkół.
  4. Należy zwrócić uwagę na potrzeby uczniów, którzy mają trudności w nauce w tradycyjnym trybie i zapewnić im odpowiednie wsparcie w czasie nauki zdalnej.

Skopiowano!

Przejdź do treści