Raport z badania: „Kształcenie na odległość oczami dyrektorów szkół, nauczycieli, uczniów i rodziców
Autor: Centrum Polityk Publicznych
Data publikacji: 09/2020
Tematyka: Edukacja i Nauka
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport „Kształcenie na odległość w dobie pandemii COVID-19” przedstawia wyniki badania przeprowadzonego przez zespół ekspertów z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Badanie dotyczyło doświadczeń dyrektorów szkół, nauczycieli, uczniów i rodziców związanych z nauką zdalną. W raporcie znajdują się informacje na temat korzyści i trudności wynikających z kształcenia na odległość, wsparcia oferowanego przez dyrektorów szkół nauczycielom, a także najważniejszych kompetencji informatycznych dla nauczycieli. Raport stanowi cenne źródło informacji dla osób zainteresowanych tematyką edukacji i nauki w dobie pandemii COVID-19.
Wnioski
Wnioski
- Nauka zdalna w dobie pandemii COVID-19 stanowiła wyzwanie dla dyrektorów szkół, nauczycieli, uczniów i rodziców, ale jednocześnie pozwoliła na rozwój nowych umiejętności i kompetencji.
- Pomimo wielu programów, które miały przyczynić się do wyposażenia szkół w sprzęt informatyczny oraz do poprawy kompetencji informatycznych nauczycieli w dalszym ciągu są szkoły, które są niezbyt dobrze wyposażone oraz nauczyciele wykluczonych cyfrowo.
- Z systemem oceniania obowiązującym w szkole podczas kształcenia na odległość zostało zapoznane mniej niż 50% badanych.
- Ponad jedna trzecia rodziców przynajmniej czasem pomaga dzieciom w pisaniu sprawdzianów i kartkówek on-line, co może utrudniać nauczycielom weryfikację stopnia realizacji poszczególnych celów kształcenia.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
- Dyrektorzy szkół powinni zapewnić nauczycielom odpowiednie wsparcie w czasie nauki zdalnej, w tym szkolenia z zakresu technologii informatycznych i metod nauczania zdalnego.
- Należy przeprowadzić poszerzone badania ilościowe i pogłębione badania jakościowe, aby lepiej zrozumieć doświadczenia dyrektorów szkół, nauczycieli, uczniów i rodziców związane z nauką zdalną.
- Warto byłoby przeanalizować pracę placówek doskonalenia nauczycieli, kuratoriów oświaty oraz poradni psychologiczno-pedagogicznych i w razie potrzeby zmodyfikować ich działanie, szczególnie w kontekście zbieżności podejmowanych przez nie działań z potrzebami szkół.
- Należy zwrócić uwagę na potrzeby uczniów, którzy mają trudności w nauce w tradycyjnym trybie i zapewnić im odpowiednie wsparcie w czasie nauki zdalnej.