close

Raport

W tematyce: Energetyka

Raport o stanie bezpieczeństwa w transporcie kolejowym za 2023.

Data publikacji: 30/09/2024

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport przedstawia działania i wyniki związane z bezpieczeństwem w polskim systemie kolejowym w 2023 roku. Kluczowym celem jest poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych, co realizowane jest poprzez unikanie jednostronnych dojść do peronów oraz promowanie przejść podziemnych i nadziemnych. Lokalne władze są zobowiązane do odpowiedniego gospodarowania przestrzenią, a inwestorzy muszą partycypować w kosztach budowy bezpiecznych przejść. Edukacja społeczeństwa na temat zagrożeń związanych z przechodzeniem przez tory jest również istotnym elementem, co ilustrują kampanie „Kolejowe ABC II” i „Kolejowe ABC III”.

W 2023 roku Prezes UTK przeprowadził 1 949 działań nadzorczych, z czego większość stanowiły czynności pisemne i kontrole. Monitorowanie zdarzeń kolejowych odbywa się zgodnie z przepisami prawa, co pozwala na klasyfikację wypadków według ich skutków. Koszty znaczących wypadków zmniejszyły się o 0,15% w porównaniu do roku poprzedniego, osiągając 561,2 mln euro. Raport zawiera również analizy dotyczące liczby wypadków, ofiar oraz działań podejmowanych w celu poprawy bezpieczeństwa, co podkreśla zaangażowanie w tworzenie bezpieczniejszego środowiska kolejowego.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. Wzrost liczby nieprawidłowości: W 2023 roku odnotowano wzrost liczby znaczących wypadków kolejowych o 3,6% w porównaniu do roku poprzedniego, co wskazuje na potrzebę intensyfikacji działań w zakresie monitorowania i poprawy bezpieczeństwa w transporcie kolejowym.

2. Skuteczność działań nadzorczych: Wprowadzenie ocen dotyczących nieprawidłowości pozwoliło na bardziej szczegółowe porównanie wyników działań nadzorczych, co może przyczynić się do lepszego zrozumienia i identyfikacji kluczowych obszarów wymagających poprawy.

3. Reakcja na zalecenia: W odpowiedzi na zalecenia przekazane przez Prezesa UTK, 79,3% podmiotów udzieliło odpowiedzi, co świadczy o stosunkowo wysokim poziomie reakcji na zalecenia. Niemniej jednak, 15,8% pism pozostało bez odpowiedzi, co może sugerować potrzebę wzmocnienia mechanizmów egzekwowania odpowiedzi.

4. Zarządzanie ryzykiem: W kontekście bezpieczeństwa transportu kolejowego, kluczowe jest nie tylko identyfikowanie nieprawidłowości, ale także proaktywne zarządzanie ryzykiem, co powinno obejmować systematyczne monitorowanie oraz wprowadzanie działań prewencyjnych.

5. Edukacja i szkolenia: Wzmacnianie programów edukacyjnych oraz szkoleń dla pracowników związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego jest niezbędne, aby zapewnić odpowiednią wiedzę i umiejętności, które przyczynią się do poprawy ogólnego poziomu bezpieczeństwa w sektorze.

6. Współpraca z innymi instytucjami: Efektywne zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie kolejowym wymaga współpracy z różnymi instytucjami oraz organizacjami, co może przyczynić się do lepszego dzielenia się informacjami oraz doświadczeniami, a tym samym do podniesienia standardów bezpieczeństwa.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Zwiększenie różnorodności źródeł danych: W celu opracowania skutecznych wytycznych dotyczących bezpieczeństwa rynku kolejowego, zaleca się zbieranie informacji z jak najszerszej gamy źródeł. Należy unikać polegania na pojedynczym zestawie danych, co pozwoli na lepsze zrozumienie ryzyk oraz ich wzajemnych powiązań.

2. Wzmocnienie nadzoru nad realizacją zaleceń PKBWK: Prezes UTK powinien intensyfikować działania w zakresie monitorowania i egzekwowania realizacji zaleceń wydawanych przez PKBWK. Wprowadzenie systematycznych audytów oraz raportów okresowych dotyczących postępów w realizacji tych zaleceń może przyczynić się do podniesienia standardów bezpieczeństwa.

3. Edukacja i szkolenia dla podmiotów rynku kolejowego: Należy zainwestować w programy edukacyjne i szkoleniowe dla pracowników podmiotów związanych z transportem kolejowym. Szkolenia powinny obejmować zarówno aspekty techniczne, jak i procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych, co zwiększy świadomość i umiejętności w zakresie zarządzania bezpieczeństwem.

4. Wprowadzenie systemu oceny ryzyka: Rekomenduje się opracowanie i wdrożenie jednolitego systemu oceny ryzyka, który umożliwi identyfikację i klasyfikację zagrożeń w transporcie kolejowym. Taki system powinien być oparty na analizie danych historycznych oraz bieżących, co pozwoli na lepsze przewidywanie i zapobieganie potencjalnym incydentom.

5. Zwiększenie transparentności w komunikacji: Należy poprawić komunikację pomiędzy organami nadzoru a podmiotami rynku kolejowego. Regularne publikowanie raportów dotyczących stanu bezpieczeństwa oraz wyników nadzoru może zwiększyć zaufanie i współpracę w branży, a także umożliwić lepsze reagowanie na zgłaszane problemy.

6. Wykorzystanie technologii w monitorowaniu bezpieczeństwa: Zaleca się implementację nowoczesnych technologii, takich jak systemy monitorowania w czasie rzeczywistym, które mogą wspierać nadzór nad bezpieczeństwem transportu kolejowego. Technologie te mogą dostarczać cennych danych, które pomogą w szybkiej identyfikacji zagrożeń oraz w podejmowaniu odpowiednich działań prewencyjnych.

Skopiowano!

Skip to content