Sektor turystyki – Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego – raport z II edycji badań
Data publikacji: 12/2023
Tematyka: Edukacja i Nauka | Gospodarka i rynek pracy | Ochrona zdrowia
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport Branżowego Bilansu Kapitału Ludzkiego w sektorze turystycznym prezentuje wyniki badań dotyczące potrzeb kwalifikacyjno-zawodowych w branży turystycznej. Badanie skupia się na bilansie kompetencji, wyzwaniach kompetencyjnych, rozwoju kadrowego, polityce kadrowej oraz zmianach zapotrzebowania na kompetencje. Przeprowadzona metodologia opiera się na analizie stanu sektora, uwzględniając zmiany społeczne, gospodarcze i technologiczne. Raport został przygotowany przez zespół Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego (CEAPP UJ) w ramach projektu realizowanego w partnerstwie z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Badania te prowadzone były we współpracy z Sektorową Radą ds. Kompetencji – Turystyka i służą wypracowaniu rekomendacji dla systemu edukacji w zakresie kształtowania kompetencji przydatnych na zmieniającym się rynku pracy.
Wnioski
Wnioski
1. Jednym z największych wyzwań kadrowych z którym muszą się mierzyć pracodawcy sektora w najbliższym czasie jest pozyskanie i zatrzymanie w sektorze doświadczonych pracowników (charakteryzujących się stażem pracy przekraczającym 5 lat) o odpowiednich kompetencjach oraz sprostanie ich oczekiwaniom finansowym.
2. Połowa spośród firm, prowadzących procesy rekrutacyjne, napotkała na trudności z obsadzeniem wolnych stanowisk. Najczęściej wskazywanymi źródłami problemów z rekrutacją pracowników w II edycji badania było małe zainteresowanie ofertą pracy lub wręcz brak chętnych kandydatów.
3. Charakterystyka społeczno-demograficzna pracowników turystyki pozostaje niezmienna od lat. W sektorze pracuje więcej kobiet niż mężczyzn – zarówno na kierowniczych, jak i niższych stanowiskach.