close

Raport

W tematyce: Gospodarka i rynek pracy

Przewozy intermodalne w 2022 roku

Data publikacji: 09/05/2023

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport analizuje sytuację transportu intermodalnego w Polsce w kontekście wyzwań związanych z infrastrukturą, gospodarką oraz wpływem wojny na Ukrainie. Wzrost kosztów działalności transportowej oraz niepewna sytuacja geopolityczna spowodowały spadek przewozów intermodalnych i wolumenu przeładunków w portach morskich. W raporcie poruszono również kwestie długoterminowych strategii rozwoju tego segmentu oraz konieczność współpracy między zarządcami infrastruktury a przewoźnikami kolejowymi. Dodatkowo, zwrócono uwagę na potrzebę promowania kolei jako bezpiecznego, efektywnego i przyjaznego środowisku środka transportu.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. Spadek przewozów intermodalnych w 2022 roku był głównie spowodowany niepewną sytuacją geopolityczną związaną z wojną na Ukrainie, co wpłynęło negatywnie na rozwój tego segmentu rynku.
2. Wzrost kosztów prowadzenia działalności transportowej oraz zmiany tras przewozów intermodalnych wskazują na konieczność dostosowania strategii przewozów do zmieniających się warunków rynkowych.
3. Analiza danych za pierwszy kwartał 2022 roku wskazuje na wzrost wszystkich parametrów przewozowych w segmencie transportu intermodalnego, co sugeruje początkowe korzystne trendy rozwojowe przed wybuchem konfliktu zbrojnego na wschodniej granicy.
4. Spadek wolumenu przeładunków w portach morskich o blisko 4% w 2022 roku może być efektem nie tylko sytuacji geopolitycznej, ale także innych czynników, takich jak zmiany w handlu międzynarodowym czy rosnące koszty transportu.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Konieczne jest opracowanie długoterminowych strategii rozwoju przewozów intermodalnych, uwzględniających zmieniające się warunki rynkowe oraz czynniki geopolityczne.
2. Wsparcie finansowe i regulacyjne ze strony administracji publicznej może przyczynić się do poprawy konkurencyjności usług transportu kolejowego, zwłaszcza w kontekście ulg intermodalnych promujących szybkie i punktualne pociągi intermodalne.
3. Zaleca się intensyfikację współpracy między zarządcami infrastruktury a przewoźnikami kolejowymi w celu inwestycji niezbędnych dla rozwoju infrastruktury kolejowej i terminali przeładunkowych, co przyczyni się do zwiększenia efektywności i elastyczności transportu towarowego.

Skopiowano!

Skip to content