Przestrzeganie praw pacjenta w systemie ochrony zdrowia
Autor: Najwyższa Izba Kontroli
Data publikacji: 19/09/2024
Tematyka: Ochrona zdrowia
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport przedstawia wyniki kontroli Rzecznika Praw Pacjenta i 17 placówek leczniczych w Polsce. W okresie objętym kontrolą (2019 – 2023) badano m.in, czy Rzecznik analizował
funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia oraz inicjował zmiany poprawiające sytuację pacjenta, czy prawidłowo realizował zadania związane z systemem ustalania odszkodowania
i zadośćuczynienia w przypadku zdarzeń medycznych oraz czy w szpitalach zapewniono rzetelny nadzór nad przestrzeganiem praw pacjentów.
Wnioski
Wnioski
1. Prawa pacjenta nie były w pełni przestrzegane przez świadczeniodawców, zaś organ państwowy powołany do ich ochrony w niewystarczającym stopniu wywiązywał się ze swoich zadań. Co więcej zakres ochrony tych praw, przewidziany w polskim porządku prawnym, był węższy niż w szeregu innych krajów UE.
2. W niektórych dokumentacjach medycznych brakowało wpisów dotyczących oceny natężenia bólu, co naruszało obowiązujące procedury i mogło świadczyć o sprawowaniu opieki nad pacjentem bez dołożenia należytej staranności. Podobne braki, dotyczące monitorowania stanu odleżyn i procesu ich leczenia, stwierdzono w przypadku 42 % kontrolowanych podmiotów leczniczych.
3. Żaden z kontrolowanych podmiotów nie prowadził w pełni elektronicznej dokumentacji medycznej.
4. Rzecznik Praw Pacjenta nie w pełni rzetelnie wykonywał zadania związane z ochroną praw pacjentów w opiece psychiatrycznej i leczeniu uzależnień, nie obejmując odpowiednim
wsparciem pacjentów z części szpitali psychiatrycznych oraz ograniczając ochronę praw pacjentów w placówkach leczenia uzależnień.
5. Negatywny wpływ na realizację zadań przez Rzecznika miała niedostateczna obsada pracownicza i znaczna fluktuacja kadr w Biurze RPP oraz status prawny Rzecznika powoływanego ustawą o prawach pacjenta.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Stworzenie, we współpracy z Rzecznikiem, internetowej platformy edukacyjno-informacyjnej dla pacjentów.
2. Przygotowanie projektu zmiany przepisów dotyczących pozycji Rzecznika Praw Pacjenta w systemie organów państwa, która zapewniałyby uniezależnienie Rzecznika od wpływu władzy wykonawczej, umożliwiając skuteczniejsze niż do tej pory wykonywanie jego misji (np. poprzez wyłanianie osoby na urząd Rzecznika przez Sejm RP za zgodą Senatu RP
i wprowadzenie zasady iż RPP jest w swojej działalności niezależny od innych organów państwowych i odpowiada przed Sejmem na zasadach
określonych w ustawie).
3. Przygotowanie projektu zmiany ustawy o prawach pacjenta tak aby uregulować postępowania wyjaśniające prowadzone po zgonie pacjenta.
4. Podjęcie skutecznych działań w celu objęcia przez rzeczników praw pacjenta szpitala psychiatrycznego wsparciem pacjentów we wszystkich szpitalach psychiatrycznych, w tym w podmiotach leczniczych sprawujących całodobową opiekę odwykową.
5. Zapewnienie rzetelnego stosowania procedur w zakresie oceny i skuteczności leczenia bólu oraz profilaktyki, leczenia i monitorowania odleżyn.i skuteczności leczenia bólu oraz profilaktyki, leczenia i monitorowania odleżyn.