Przemysł lotniczy w Polsce – możliwości, wyzwania i perspektywy
Autor: Fundacja Pułaskiego
Data publikacji: 05/2021
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport przedstawia analizę sytuacji polskiego przemysłu lotniczego. Autorzy raportu omawiają zarówno historię, jak i obecną sytuację branży, a także perspektywy rozwoju w kontekście inwestycji w prace badawczo-rozwojowe. W dokumencie znajdują się informacje na temat głównych problemów polskiego przemysłu lotniczego, a także opis firm zajmujących się produkcją sprzętu lotniczego w Polsce. Autorzy raportu zwracają uwagę na potrzebę inwestycji w badania i rozwój, aby polski przemysł lotniczy mógł konkurować na rynku międzynarodowym.
Wnioski
Wnioski
- Polski przemysł lotniczy boleśnie odczuł transformację systemową lat 90. XX w. i wiążącą się z nią utratę rynków zbytu
- Firmy pozostałe w rękach Skarbu Państwa bądź oparte na polskim kapitale utraciły zdolność produkcji jakichkolwiek załogowych statków powietrznych
- Jednym z podstawowych źródeł problemów zakładów lotniczych należących do Skarbu Państwa jest polska polityka offsetowa
- W ramach umowy na zakup samolotów F-16 offset objął 140 zobowiązań wartych łącznie, według szacunków Ministerstwa Gospodarki, ok. 6 mld USD (sam kontrakt na zakup samolotów opiewał natomiast na 3,5 mld USD), w ciągu 10 lat realizacji umowy wdrożono łącznie 30 projektów offsetowych, z czego 18 miało charakter bezpośredni (dotyczyły sektora lotniczo-obronnego), a 12 – pośredni (inwestycje dotyczyły m.in. branży samochodowej czy wytwórczej)
- Polsce nie udało się zbudować zdolności w zakresie całościowej obsługi i napraw komponentów samolotu F-16
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
- Planując kolejne zakupy sprzętu lotniczego, należy brać pod uwagę ustanawianie i utrzymanie kompetencji w lokalnym przemyśle lotniczym, które dają realną wartość dodaną dla zwiększenia konkurencyjności na rynku światowym oraz możliwość uczestniczenia w międzynarodowych programach rozwojowych w dziedzinie lotnictwa wojskowego na zasadach partnerskich.
- Polskie firmy przemysłu lotniczego powinny zabiegać o nawiązanie bliskich relacji z partnerami zagranicznymi, szczególnie tymi, którzy sami zabiegają o internacjonalizację swych działań i ciągle przejawiają chęć rozwoju.
- Istotnym elementem w budowaniu własnych kompetencji jest prowadzenie działalności badawczorozwojowej, co wymaga bliskiej współpracy ze światem akademickim. Polskie firmy powinny zabiegać o kontakty na tym polu nie tylko z polskim światem nauki, ale również z ośrodkami akademickimi i badawczo-rozwojowymi w innych państwach.
- Europejskie projekty samolotu przyszłości FCAS i Tempest mogą być potencjalnie ogromną szansą dla polskiego przemysłu lotniczego oraz szerszego sektora badań i rozwoju.