close

Raport

W tematyce: Edukacja i Nauka

Przegląd rozwiązań zagranicznych i rekomendowane modele zewnętrznego zapewniania jakości walidacji i certyfikowania.

Autor:

Data publikacji: 2025

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Dokument przedstawia przegląd zagranicznych rozwiązań oraz rekomendowane modele zewnętrznego zapewniania jakości walidacji i certyfikowania. Wskazuje na rozwijany program standaryzacji zadań egzaminacyjnych, który ułatwia porównywanie oraz uznawanie procesów walidacji. Zauważono jednak ograniczenia w systemie kształcenia ustawicznego, który jest mniej regulowany niż system dualny. Brak skodyfikowanych mechanizmów kontroli jakości walidacji wpływa na transparentność procesu, a osoby poddawane walidacji mają ograniczone możliwości zgłaszania nieprawidłowości.

W kontekście audytów, dokument wskazuje na problemy takie jak nadmierna koncentracja na dokumentacji, niska użyteczność raportów oraz brak transparentności w procedurach audytowych. Ekspertyzy sugerują, że efektywna regulacja powinna koncentrować się na podnoszeniu świadomości uczestników systemu oraz premiowaniu organizacji świadczących usługi o wysokiej jakości.

Ważnym elementem jest również opis logistyczny procesu egzaminowania, w tym wybór rozwiązań technicznych oraz sposób oceniania odpowiedzi. Wymagania dotyczące instytucji przyznających kwalifikacje są szczegółowo określone, obejmując m.in. warunki oceniania, język oraz komunikację podczas egzaminów. Dokument podkreśla znaczenie jasnych kryteriów oceniania oraz dostosowania treści egzaminów do celów edukacyjnych.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. System monitorowania podmiotów walidujących oparty jest na dwóch głównych mechanizmach: przeglądzie dokumentów oraz obserwacji praktyk oceniania, co pozwala na kompleksową ocenę jakości procesów walidacyjnych. Regularność tych działań, ustalona na co najmniej co trzy lata, może być skrócona w przypadku stwierdzenia wysokiego poziomu ryzyka, co podkreśla elastyczność systemu w reagowaniu na zmieniające się warunki.

2. Wysoki poziom ryzyka w procesie walidacji jest determinowany przez złożoność metod oceniania, kluczowość branży oraz liczbę praktykantów, co wskazuje na konieczność dostosowania strategii monitorowania do specyfiki każdego podmiotu. Właściwe zarządzanie ryzykiem jest kluczowe dla zapewnienia wysokiej jakości oceniania.

3. W procesie przeglądu dokumentów istotne jest uwzględnienie różnorodnych aspektów, takich jak procedury oceniania, materiały pomocnicze oraz kwalifikacje oceniających. Taki holistyczny przegląd pozwala na identyfikację potencjalnych obszarów do poprawy oraz na wprowadzenie działań naprawczych w celu podniesienia standardów jakości.

4. Obserwacje praktyk oceniania prowadzone in situ są niezbędne do uzyskania rzeczywistego obrazu funkcjonowania systemu oceniania. Zbieranie informacji zwrotnej od pracodawców i praktykantów, a także analiza materiałów szkoleniowych, stanowią kluczowe elementy, które mogą przyczynić się do dalszego doskonalenia procesów walidacyjnych.

5. Wymóg corocznego składania deklaracji zgodności działań instytucji z obowiązującymi standardami przez podmioty przyznające kwalifikacje podkreśla znaczenie transparentności i odpowiedzialności w procesie zapewniania jakości. Taki mechanizm sprzyja budowaniu zaufania do systemu edukacji i walidacji.

6. Wprowadzenie szczegółowych kryteriów klasyfikacji (rubrics) przez ifATE umożliwia precyzyjne określenie działań niezbędnych do osiągnięcia określonego poziomu jakości. Taki system klasyfikacji wspiera zarówno oceniających, jak i instytucje w dążeniu do ciągłego podnoszenia standardów oceniania.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Wprowadzenie spójnych kryteriów oceniania, które będą stosowane we wszystkich instytucjach przyznających kwalifikacje, aby zapewnić porównywalność wyników walidacji przeprowadzanych w różnych miejscach i przez różnych oceniających.

2. Opracowanie planu walidacji oceniania, który zintegrowałby ocenianie wiedzy teoretycznej z oceną umiejętności praktycznych, co pozwoli na uzyskanie pełniejszego obrazu kompetencji zdających.

3. Zastosowanie modelu outsourcingowego w procesie walidacji, co przyczyni się do zwiększenia efektywności finansowej oraz elastyczności operacyjnej, a także pozwoli na lepsze dostosowanie profili ewaluacji do wyników oceny ryzyka.

4. Angażowanie ekspertów oraz praktyków z różnych grup interesariuszy w procesie tworzenia standardów walidacji, aby zapewnić, że będą one odzwierciedlały aktualny stan wiedzy oraz rozwój metodologii w dziedzinie edukacji.

5. Wprowadzenie mechanizmów monitorujących i ewaluacyjnych, które będą wspierały działania diagnostyczne oraz rozwojowe w zakresie walidacji i certyfikowania, co przyczyni się do podniesienia jakości tych procesów.

6. Zapewnienie dostępności materiałów pomocniczych oraz komunikacji w różnych językach, co umożliwi zdającym skuteczne zademonstrowanie swoich kompetencji, niezależnie od ich językowego tła.

Skopiowano!

Przejdź do treści