Przeciwdziałanie uszczuplaniu dochodów z podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego
Autor: NIK
Data publikacji: 07/2025
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Dokument przedstawia wyniki kontroli podatkowej, koncentrując się na nieprawidłowościach związanych z procesem zwrotu podatków. W badaniach stwierdzono, że w niektórych urzędach skarbowych, mimo formalnego przedłużenia terminów zwrotów, nie przeprowadzono wymaganej weryfikacji rozliczeń podatników. Przykłady obejmują sytuację w Pierwszym Urzędzie Skarbowym w Gdańsku, gdzie zwrot dokonano po upływie ustalonego terminu, oraz w Drugim Urzędzie Skarbowym w Kaliszu, gdzie weryfikacja ograniczała się do niewielkiej części zadeklarowanej kwoty. Dodatkowo, w Urzędzie Skarbowym Warszawa-Praga nie podjęto dalszych działań weryfikacyjnych, co zostało zauważone dopiero podczas kontroli NIK.
Dokument odnosi się również do systemu teleinformatycznego STIR, który został wprowadzony w celu przeciwdziałania wyłudzeniom skarbowym. Zgodnie z przepisami, Szef Krajowej Administracji Skarbowej ma prawo do analizy ryzyka oraz blokady rachunków podmiotów podejrzewanych o nieprawidłowości. Wskazano również na obowiązki związane z terminowym składaniem deklaracji podatkowych oraz na konieczność przestrzegania przepisów dotyczących informatyzacji działalności publicznej. Dokument kończy się listą instytucji, którym przekazano wyniki kontroli, podkreślając znaczenie transparentności w działaniach administracji skarbowej.
Wnioski
Wnioski
1. W kontrolowanych urzędach skarbowych zaobserwowano nieprawidłowości w zakresie przedłużania terminów zwrotów podatku, gdzie w niektórych przypadkach nie przeprowadzano dodatkowej weryfikacji rozliczeń podatników, co prowadziło do opóźnień w realizacji zwrotów.
2. Wskazano na potrzebę poprawy komunikacji między urzędami skarbowymi a podatnikami, szczególnie w kontekście informowania o przyczynach przedłużenia terminów kontroli, co jest zgodne z wymogami prawnymi określonymi w Ordynacji podatkowej.
3. Zidentyfikowano konieczność wzmocnienia procedur analitycznych i sprawdzających w urzędach skarbowych, aby skuteczniej identyfikować podmioty podejrzewane o nieprawidłowości podatkowe, co może przyczynić się do zwiększenia efektywności kontroli podatkowych.
4. W raporcie podkreślono znaczenie systemu STIR w przeciwdziałaniu wyłudzeniom skarbowym, co wskazuje na potrzebę dalszego rozwijania i doskonalenia tego systemu w celu zwiększenia jego skuteczności w identyfikacji ryzykownych transakcji.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Wprowadzenie systematycznych szkoleń dla pracowników izb administracji skarbowej, aby zwiększyć ich kompetencje w zakresie przeprowadzania kontroli podatkowych oraz zarządzania sytuacjami kryzysowymi, co przyczyni się do poprawy efektywności działań kontrolnych.
2. Udoskonalenie procedur komunikacji wewnętrznej pomiędzy Dyrektorami izb administracji skarbowej a Departamentem Ceł, aby zapewnić szybsze i bardziej efektywne reagowanie na problemy kadrowe oraz inne czynniki wpływające na realizację wskaźników kontrolnych.
3. Wprowadzenie regularnych analiz i raportów dotyczących sytuacji kadrowej w izbach administracji skarbowej, co pozwoli na wczesne identyfikowanie problemów oraz podejmowanie działań zaradczych w celu zapewnienia odpowiedniego poziomu obsady kadrowej.
4. Zwiększenie transparentności w procesie podejmowania decyzji dotyczących przedłużania terminów zwrotów podatkowych, poprzez wprowadzenie jasnych kryteriów oraz obowiązków informacyjnych dla naczelnika urzędów skarbowych, co pozwoli na lepsze monitorowanie i kontrolowanie tych procesów.