Propozycje zmian w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych w celu stworzenia funkcjonalnych stref czystego transportu w Polsce
Data publikacji: 01/2021
Tematyka: Gospodarka i rynek pracy | Infrastruktura | Ochrona środowiska
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport „Propozycje zmian w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych w celu stworzenia funkcjonalnych stref czystego transportu w Polsce” przedstawia propozycje zmian w ustawie, które mają na celu stworzenie funkcjonalnych stref czystego transportu w Polsce. W raporcie omówiono szeroki kontekst obejmujący dynamikę przemian transportu na poziomie krajowym, politykę klimatyczną i konieczność dążenia do neutralności klimatycznej oraz sytuację związaną z zanieczyszczeniem powietrza w Polsce w ostatnich latach. Zanieczyszczenie powietrza to jedno z największych wyzwań cywilizacyjnych dla Polski w XXI wieku, jego skutki negatywnie wpływają na zdrowie, długość i komfort życia obywateli, generują znaczne koszty dla gospodarki i obniżają konkurencyjność Polski na tle innych krajów europejskich. Raport przedstawia propozycje zmian w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, które pozwolą na stworzenie funkcjonalnych stref czystego transportu w Polsce.
Wnioski
Wnioski
- Zanieczyszczenie powietrza jest jednym z największych wyzwań cywilizacyjnych dla Polski w XXI wieku, a jego skutki negatywnie wpływają na zdrowie, długość i komfort życia obywateli, generują znaczne koszty dla gospodarki i obniżają konkurencyjność Polski na tle innych krajów europejskich.
- Wprowadzenie funkcjonalnych stref czystego transportu w Polsce jest konieczne dla poprawy jakości powietrza i zdrowia mieszkańców, a także dla osiągnięcia celów klimatycznych i zwiększenia konkurencyjności kraju.
- Wprowadzenie stref czystego transportu wymaga przede wszystkim zmian w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, w tym eliminacji z nich najbardziej zanieczyszczających pojazdów, takich jak stare pojazdy z silnikiem diesla bez filtrów DPF.
- Wprowadzenie stref czystego transportu wymaga także zapewnienia transparentnego i inkluzywnego procesu konsultacji z mieszkańcami, włączając w to grupy, które zwykle są mniej aktywne w typowych konsultacjach.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
- Wprowadzenie funkcjonalnych stref czystego transportu w Polsce powinno być priorytetem dla administracji publicznej, a także dla przedsiębiorców i inwestorów, którzy powinni inwestować w rozwój elektromobilności i alternatywnych źródeł energii.
- Wprowadzenie stref czystego transportu wymaga przede wszystkim zmian w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, w tym eliminacji z nich najbardziej zanieczyszczających pojazdów, takich jak stare pojazdy z silnikiem diesla bez filtrów DPF.