close

Raport

W tematyce: Administracja publiczna

Program wsparcia domykania obiegu w procesach produkcyjnych zgodnie z modelem Gospodarki o Obiegu Zamkniętym

Data publikacji: 2024

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport dotyczący programu wsparcia domykania obiegu w procesach produkcyjnych zgodnie z modelem Gospodarki o Obiegu Zamkniętym (GOZ) przedstawia kluczowe informacje na temat diagnozy, rekomendacji oraz planu działania. W ramach diagnozy zidentyfikowano istotne wyzwania, takie jak brak wewnętrznej motywacji w małych i średnich firmach do transformacji, ograniczenia związane z regulacjami oraz niedobór wiedzy i kompetencji. Wskazano również na trudności w definiowaniu partnerstwa oraz cyrkularnego łańcucha wartości.

Wyniki testów przeprowadzonych w 2024 roku doprowadziły do wprowadzenia istotnych zmian w programie, w tym przywrócenia możliwości uczestnictwa mikrofirm oraz zmiany terminologii z „audytu” na „analizę” lub „diagnozę”. Raport zawiera również szczegółową roadmapę, która obejmuje harmonogram działań, wykaz inwestycji, strukturę kosztów oraz wskaźniki efektywności związane z wdrażaniem rozwiązań GOZ. Kluczowym elementem jest zarządzanie ryzykiem oraz wpływ rekomendowanych zmian na współpracujących partnerów. Dokument podkreśla znaczenie zrównoważonego rozwoju i konieczność dostosowania programu do potrzeb małych i średnich przedsiębiorstw, które dążą do efektywnego domykania obiegu w swoich procesach produkcyjnych.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. Rezygnacja z zasady DNSH: W wyniku analizy projektu zdecydowano o rezygnacji z pełnego wdrożenia zasady „do not significant harm” (DNSH) zgodnie z rozporządzeniem UE 2020/852. Zamiast tego, wprowadzono uproszczoną wersję zasad zrównoważonego rozwoju, co może ułatwić implementację programu w kontekście zmieniającego się otoczenia prawnego.

2. Zdefiniowanie grupy docelowej: Program skoncentruje się na małych i średnich przedsiębiorstwach produkcyjnych, które dążą do implementacji działań związanych z domykaniem obiegu w procesach produkcyjnych. Takie zawężenie grupy docelowej pozwoli na lepsze dostosowanie wsparcia do specyficznych potrzeb tych firm.

3. Wymagania dotyczące ekspertów: Wymagania dotyczące ekspertów zaangażowanych w program zostały doprecyzowane, wskazując na konieczność posiadania doświadczenia w transformacji firm w kierunku Gospodarki o Obiegu Zamkniętym (GOZ). To zapewni, że uczestnicy programu będą mieli dostęp do odpowiedniej wiedzy i umiejętności, co zwiększy szanse na skuteczną realizację celów.

4. Zastosowanie metodologii service design: Proces projektowy oparty na metodologii service design umożliwił lepsze zrozumienie potrzeb użytkowników oraz identyfikację ich wyzwań. Taki sposób pracy sprzyjał tworzeniu rozwiązań, które są bardziej adekwatne do rzeczywistych potrzeb przedsiębiorstw, co może przyczynić się do większej efektywności programu.

5. Analiza wskaźników GOZ: Wskazano na potrzebę przeprowadzenia analizy wskaźników opisujących zmiany działalności związanej z Gospodarką o Obiegu Zamkniętym, co pozwoli na weryfikację ich adekwatności oraz skuteczności w kontekście realizacji celów programu. Taka analiza może również przyczynić się do lepszego monitorowania postępów i wyników osiąganych przez beneficjentów.

6. Współpraca z instytucjami zarządzającymi: Potwierdzono konieczność współpracy z instytucjami zarządzającymi w celu umożliwienia rozliczania etapu programu w formie ryczałtowej. Taki model rozliczeń może uprościć procesy administracyjne i zwiększyć elastyczność w realizacji działań przez operatorów programu.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Wprowadzenie uproszczonych zasad zrównoważonego rozwoju: Z uwagi na zmieniające się otoczenie prawne oraz rosnące wymagania dotyczące zrównoważonych inwestycji, zaleca się wprowadzenie uproszczonych zasad zrównoważonego rozwoju w programie, które będą zgodne z art. 9 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2021/1060. Umożliwi to firmom łatwiejsze dostosowanie się do wymogów, jednocześnie promując zrównoważone praktyki.

2. Zwiększenie zaangażowania mikrofirm: Należy przywrócić możliwość uczestnictwa mikrofirm w programie, co pozwoli na szersze wdrożenie zasad GOZ w różnych segmentach rynku. Mikrofirmy często mają ograniczone zasoby, dlatego program powinien oferować dostosowane wsparcie, które uwzględnia ich specyfikę i potrzeby.

3. Edukacja i audyt w zakresie GOZ: Wprowadzenie elementu edukacyjnego w programie poprzez przeprowadzenie audytów uczących, które angażują uczestników w proces wypracowywania rekomendacji. Taki audyt powinien być dostosowany do specyfiki działalności firm, co zwiększy jego efektywność i przydatność w praktyce.

4. Wzmocnienie kryteriów wyboru operatora: Należy doprecyzować kryteria wyboru operatora programu, aby zapewnić, że wybrane podmioty będą miały doświadczenie w przeprowadzaniu transformacji w kierunku GOZ. Operatorzy powinni wykazywać się umiejętnościami w zakresie analizy i diagnozy, co przyczyni się do lepszej jakości realizowanych usług.

5. Monitorowanie i ewaluacja wskaźników GOZ: Zaleca się przeprowadzenie systematycznej analizy wskaźników opisujących zmiany działalności związanej z GOZ, stosowanych przez beneficjentów. Regularne monitorowanie tych wskaźników pozwoli na ocenę efektywności programu oraz identyfikację obszarów wymagających poprawy.

6. Promocja projektów po zakończeniu programu: Należy opracować strategię promocji projektów realizowanych w ramach programu po jego zakończeniu. Umożliwi to dzielenie się dobrymi praktykami oraz doświadczeniami, co może inspirować inne firmy do wdrażania zasad GOZ i zrównoważonego rozwoju.

Skopiowano!

Skip to content