close

Raport

W tematyce: Administracja publiczna

POWSZECHNA SŁUŻBA PAŃSTWOWA PROGRAM BUDOWY REZERW OSOBOWYCH NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA RP

Data publikacji: 26/06/2025

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Instytut Sobieskiego oraz Instytut Flanki Wschodniej opracowały koncepcję Powszechnej Służby Państwowej (PSP), mającą na celu aktywizację obywateli w kontekście bezpieczeństwa narodowego. W obliczu niekorzystnych zmian demograficznych i kulturowych, projekt ten ma na celu zwiększenie liczby przeszkolonych rezerw osobowych, które mogą być wykorzystane w sytuacjach kryzysowych. PSP zakłada obowiązkowe szkolenie młodych Polaków, które będzie elastyczne i dostosowane do ich preferencji, a także połączone z możliwościami zawodowymi i edukacyjnymi.

W ramach PSP, młodzież będzie mogła wybierać rodzaj szkolenia poprzez aplikację mObywatel, co ma na celu zwiększenie atrakcyjności programu. Kluczowym elementem jest stworzenie centralnego rejestru obywateli, który umożliwi efektywne zarządzanie danymi i szybką komunikację w sytuacjach kryzysowych. Wprowadzenie PSP ma nie tylko wzmocnić zdolności obronne państwa, ale także budować więzi społeczne i wspólnotę, przeciwdziałając indywidualizmowi i konsumpcjonizmowi. Przykłady z innych krajów, takich jak Francja czy Izrael, pokazują, że powszechna służba może przyczynić się do odbudowy wspólnoty i zwiększenia odporności społeczeństwa.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. Wprowadzenie Powszechnego Szkolenia Państwowego ma na celu nie tylko rozwój umiejętności praktycznych obywateli, ale także kształtowanie postaw patriotycznych i społecznych, co jest kluczowe dla budowy wspólnoty narodowej oraz odpowiedzialności za państwo.

2. Program szkoleniowy powinien być elastyczny i dostosowany do zmieniających się warunków, co wymaga regularnych modyfikacji oraz ewaluacji jego skuteczności przez odpowiednie instytucje, aby zapewnić jego efektywność w kontekście współczesnych wyzwań bezpieczeństwa.

3. Kluczowym elementem sukcesu wprowadzenia systemu szkoleniowego jest współpraca międzyresortowa, która powinna obejmować nie tylko ministerstwa, ale także organizacje pozarządowe oraz inne podmioty, co pozwoli na lepsze wykorzystanie zasobów i doświadczeń w zakresie szkolenia.

4. Stworzenie centralnego rejestru obywateli przechodzących kwalifikację jest niezbędne do efektywnego zarządzania danymi oraz szybkiego reagowania w sytuacjach kryzysowych, co podkreśla znaczenie nowoczesnych rozwiązań informatycznych w administracji publicznej.

5. Program szkoleniowy powinien uwzględniać różnorodność kursów i certyfikatów, co pozwoli na dostosowanie oferty do indywidualnych potrzeb uczestników oraz zwiększy atrakcyjność szkolenia, zwłaszcza wśród młodych ludzi.

6. Wprowadzenie powszechnego szkolenia wymaga zmian legislacyjnych, co wskazuje na potrzebę zaangażowania legislatorów w proces tworzenia i implementacji przepisów, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie nowego systemu.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Wprowadzenie Powszechnej Służby Państwowej (PSP) jako obowiązkowego programu szkoleniowego dla młodych Polaków, z uwzględnieniem elementów wyboru i atrakcyjności szkoleń, co pozwoli na harmonizację z karierą zawodową oraz edukacją, a także na oferowanie dodatkowych benefitów na rynku pracy.

2. Stworzenie centralnego rejestru obywateli przechodzących kwalifikację, który będzie zarządzany przez resort właściwy do spraw cyfryzacji. Rejestr ten powinien obejmować dane o osobach z ostatnich pięciu roczników, co umożliwi efektywne angażowanie rezerw w sytuacjach kryzysowych.

3. Ustanowienie jednolitego systemu zarządzania danymi osobowymi, który zapewni bezpieczeństwo informacji o nabywanych kompetencjach i kwalifikacjach. System powinien być zintegrowany z aplikacją mObywatel, co ułatwi obywatelom dostęp do informacji i usług związanych z Powszechną Służbą Państwową.

4. Wprowadzenie mechanizmu stałej ewaluacji i modyfikacji systemu szkolenia, który będzie uwzględniał opinie różnych interesariuszy, w tym organizacji pozarządowych oraz przedstawicieli społeczności lokalnych. Taki mechanizm pozwoli na bieżące dostosowywanie programu do zmieniających się potrzeb i warunków.

5. Zwiększenie współpracy międzyresortowej w zakresie przygotowań do wdrożenia Powszechnej Służby Państwowej, z aktywnym udziałem przedstawicieli urzędów centralnych oraz lokalnych. Współpraca ta powinna obejmować również instytucje odpowiedzialne za szkolenie, cyfryzację oraz zasoby ludzkie, co zapewni spójność działań.

6. Promowanie idei służby państwowej jako elementu odpowiedzialności obywatelskiej poprzez kampanie edukacyjne i informacyjne, które będą skierowane do młodzieży i ich rodzin. Celem tych działań powinno być budowanie pozytywnego wizerunku służby oraz zachęcanie do aktywnego uczestnictwa w programie.

Skopiowano!

Przejdź do treści