close

Raport

W tematyce: Administracja publiczna

Postulaty legislacyjne Stowarzyszenia Prawa Zamówień Publicznych – dot. ustawy Prawo zamówień publicznych z 11 września 2019 r.

Data publikacji: 05/2023

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport „Postulaty legislacyjne Stowarzyszenia Prawa Zamówień Publicznych – dot. ustawy Prawo zamówień publicznych z 11 września 2019 r.” zawiera propozycje zmian w ustawie Prawo zamówień publicznych, które mają na celu usprawnienie funkcjonowania systemu zamówień publicznych w Polsce. Autorzy raportu analizują przepisy ustawy oraz doświadczenia w ich stosowaniu pod kątem skutków przyjętych rozwiązań legislacyjnych dla rynku zamówień publicznych. Raport zawiera również propozycję wprowadzenia kwestii, która nie została dotychczas ujęta w przepisach, a która – w ocenie Stowarzyszenia – jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania systemu zamówień publicznych w Polsce i wynika z przepisów prawa unijnego.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. Obecnie obowiązująca regulacja nie przewiduje żadnych ograniczeń dotyczących wysokości kary pieniężnej, w przeciwieństwie do art. 24 ust. 5 pkt 5 PZP 2004 – zatem nawet w przypadku wymierzenia choćby najmniejszej, mającej charakter symboliczny kary pieniężnej, wykonawca może podlegać wykluczeniu z postępowania i to do uznania zamawiającego należy skorzystanie z tego uprawnienia – ewentualne odwołanie wydłuża postępowanie.

2. Obecna regulacja niesie ze sobą szereg negatywnych konsekwencji, takich jak zwiększona liczba upadłości na skutek braku możliwości zawarcia lub zatwierdzania układu z wierzycielami czy dyskryminacja podmiotów, które wybierają procedurę restrukturyzacyjną względem tych, które ukrywają swoje problemy finansowe

3. Skuteczne przeprowadzenie procedury samooczyszczenia wymaga każdorazowo naprawienia lub zobowiązania się do naprawienia szkody wyrządzonej przestępstwem, wykroczeniem lub swoim nieprawidłowym postępowaniem, w tym poprzez zadośćuczynienie pieniężne – tymczasem w określonych sytuacjach sankcjonowanych na gruncie Prawa zamówień publicznych nie zachodzi „szkoda” po stronie podmiotu zewnętrznego w stosunku do wykonawcy – choćby z tej przyczyny niejest możliwe wówczas wypełnienie tej przesłanki.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

  1. Proponuje się odgórne określenie minimalnej kwoty kary pieniężnej, której wymierzenie mogłoby skutkować wykluczeniem wykonawcy z postępowania (i dopiero następnie być poddawane ocenie przez zamawiającego z punktu widzenia zasady proporcjonalności).
  2. Ograniczenie sytuacji sankcjonowanych przepisem do przypadków, w których dalszy udział wykonawcy w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego budzi uzasadnione wątpliwości z perspektywy jego rzetelności.
  3. Z uwagi na mnogość przesłanek wykluczenia, w stosunku do których możliwe jest przeprowadzenie procedury samooczyszczenia (a w konsekwencji – różnorodność stanów faktycznych) postuluje się wprowadzenie otwartego katalogu przesłanek oceny jej skuteczności (wzorem art. 110 ust. 2 pkt 3 PZP, w którym wskazano otwarty katalog środków, które może powziąć wykonawca).

Skopiowano!

Przejdź do treści