close

Raport

W tematyce: Ochrona zdrowia

Postępowania wyjaśniające prowadzone przez Rzecznika Praw Pacjenta w sprawach indywidualnych w latach 2019-2021

Data publikacji: 01/2023

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport przedstawia wyniki postępowań wyjaśniających prowadzonych przez Rzecznika Praw Pacjenta w sprawach indywidualnych w latach 2019-2021. Analizuje różne rodzaje świadczeń zdrowotnych, tj. leczenie szpitalne, ambulatoryjna opieka specjalistyczna (AOS) i podstawowa opieka zdrowotna (POZ). Dokument omawia prawa pacjentów dotyczące świadczeń zdrowotnych, dokumentacji medycznej, informacji, wyrażania zgody, tajemnicy, intymności, godności, życia prywatnego i rodzinnego. Raport zawiera analizy wybranych przypadków naruszenia praw pacjenta oraz wnioski, pokazując jak poprawić relacje między instytucjami medycznymi a pacjentami oraz jak lepiej chronić prawa pacjenta.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

  1.  Wzrost liczby postępowań wyjaśniających może wynikać z lepszego   informowania pacjentów o ich prawach.
  2.  Najczęstszym naruszeniem jest brak dostępu do dokumentacji medycznej.
  3.  Świadczeniodawcy powinni podnosić jakość i upowszechnianie informacji o prawach pacjenta.
  4.  Potrzeba zwiększenia współpracy między Rzecznikiem Praw Pacjenta a placówkami medycznymi w celu propagowania praw pacjentów.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

  1.  Zapewnić lepszy dostęp pacjentów do dokumentacji medycznej.
  2.  Wzmocnić kampanie informacyjne na temat praw pacjentów oraz procedur składania skarg i wniosków.
  3.  Przeprowadzać regularne kontrole przestrzegania praw pacjentów przez świadczeniodawców.
  4.  Wdrażać szkolenia dla personelu medycznego w zakresie przestrzegania praw pacjentów.
  5.  Zmierzać do rozwiązywania konfliktów i udzielania wsparcia pacjentom w bardziej elastyczny i życzliwy sposób.

Skopiowano!

Przejdź do treści