Postępowania wyjaśniające prowadzone przez Rzecznika Praw Pacjenta w sprawach indywidualnych w latach 2019-2021
Autor: Rzecznik Praw Pacjenta
Data publikacji: 01/2023
Tematyka: Ochrona zdrowia | Polityka społeczna | Prawo
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport przedstawia wyniki postępowań wyjaśniających prowadzonych przez Rzecznika Praw Pacjenta w sprawach indywidualnych w latach 2019-2021. Analizuje różne rodzaje świadczeń zdrowotnych, tj. leczenie szpitalne, ambulatoryjna opieka specjalistyczna (AOS) i podstawowa opieka zdrowotna (POZ). Dokument omawia prawa pacjentów dotyczące świadczeń zdrowotnych, dokumentacji medycznej, informacji, wyrażania zgody, tajemnicy, intymności, godności, życia prywatnego i rodzinnego. Raport zawiera analizy wybranych przypadków naruszenia praw pacjenta oraz wnioski, pokazując jak poprawić relacje między instytucjami medycznymi a pacjentami oraz jak lepiej chronić prawa pacjenta.
Wnioski
Wnioski
- Wzrost liczby postępowań wyjaśniających może wynikać z lepszego informowania pacjentów o ich prawach.
- Najczęstszym naruszeniem jest brak dostępu do dokumentacji medycznej.
- Świadczeniodawcy powinni podnosić jakość i upowszechnianie informacji o prawach pacjenta.
- Potrzeba zwiększenia współpracy między Rzecznikiem Praw Pacjenta a placówkami medycznymi w celu propagowania praw pacjentów.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
- Zapewnić lepszy dostęp pacjentów do dokumentacji medycznej.
- Wzmocnić kampanie informacyjne na temat praw pacjentów oraz procedur składania skarg i wniosków.
- Przeprowadzać regularne kontrole przestrzegania praw pacjentów przez świadczeniodawców.
- Wdrażać szkolenia dla personelu medycznego w zakresie przestrzegania praw pacjentów.
- Zmierzać do rozwiązywania konfliktów i udzielania wsparcia pacjentom w bardziej elastyczny i życzliwy sposób.