Polska na rynku przetargów międzynarodowych ONZ
Autor: Polski Instytut Ekonomiczny
Data publikacji: 02/11/2023
Tematyka: Ekonomia | Gospodarka i rynek pracy | Sprawy zagraniczne
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport „Polska na rynku przetargów międzynarodowych ONZ” analizuje udział Polski w międzynarodowych zamówieniach publicznych, skupiając się na aspektach ekonomicznych i rynku pracy. Przedstawia kluczowe liczby oraz wnioski dotyczące globalnej wartości zamówień publicznych, wskazując na potrzebę wsparcia polskich firm w udziale w przetargach międzynarodowych. Raport podkreśla znaczenie harmonizacji prawa zamówień publicznych z zasadami międzynarodowymi oraz konieczność zwiększenia nakładów na badania i rozwój w celu utrzymania wzrostu gospodarczego. Działania administracji publicznej i sektora prywatnego mają kluczowe znaczenie dla efektywności kosztowej i jakości oferowanych usług.
Wnioski
Wnioski
1. Firmy europejskie mają największy udział w przetargach międzynarodowych ONZ. W 2022 r. wartość zakupów wyniosła 10,2 mld USD, głównie dzięki wzrostom w sektorze ochrony zdrowia od dostawców z Belgii i Zjednoczonego Królestwa.
2. Rola Polski w międzynarodowych przetargach wzrosła po wybuchu wojny na Ukrainie. Skala udziału w przetargach międzynarodowych względem krajowych wzrosła 15-krotnie.
3. W 2022 r. wystąpiły wzrosty zamówień wśród głównych organizacji. UNICEF powiększyła zamówienia o 203 mln USD do 7,4 mld USD. W przypadku WFP wzrost był większy – z 4,9 mld USD w 2021 r. do 6,0 mld USD w 2022 r.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Polska musi zwiększyć nakłady na badania i rozwój. Wydatki w tym sektorze mogą okazać się kluczowe w perspektywie utrzymania wzrostu, co obserwowaliśmy w ostatnich latach.
2. Aktywna promocja współpracy administracji publicznej z sektorem prywatnym na wszystkich szczeblach mogłaby przyczynić się do tworzenia partnerstw i konsorcjów, co z korzyścią wpłynęłoby również na funkcjonowanie instytucji publicznych, poprzez poznanie nowych rozwiązań czy dobrych praktyk.
3. Administracja powinna podjąć działania operacyjne na rzecz wzmocnienia partycypacji polskich przedsiębiorstw w przetargach międzynarodowych.