Podatek od przerzuconych dochodów.
Autor: Grant Thornton
Data publikacji: 09/2025
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
W artykule omówiono sytuację dotyczącą podatku od przerzuconych dochodów, który został wprowadzony w Polsce od 1 stycznia 2022 roku. Celem regulacji jest dodatkowe opodatkowanie określonych płatności kierowanych do podmiotów korzystających z preferencyjnego opodatkowania, głównie polskich spółek dokonujących wypłat na rzecz powiązanych podmiotów w krajach o niższym poziomie opodatkowania.
Dane Ministerstwa Finansów wskazują na znaczący spadek liczby podatników, którzy rozliczają ten podatek. W 2024 roku jedynie 8 podmiotów zgłosiło podatek w wysokości 893,9 tys. zł, co stanowi spadek o ponad 90% w porównaniu do roku 2022. Mediana kwoty podatku wyniosła 11 tys. zł, a najniższa wartość to zaledwie 47 zł.
Pomimo niskich wpływów z tego tytułu, Ministerstwo Finansów planuje kontynuację obowiązku podatkowego, co może wiązać się z zaostrzeniem kontroli nad przestrzeganiem przepisów. Podatnicy powinni być przygotowani na weryfikację swoich obowiązków dokumentacyjnych, aby wykazać zgodność z regulacjami. W artykule podkreślono również znaczenie prewencyjnej roli tych przepisów w kontekście agresywnej optymalizacji podatkowej i transferu zysków poza Polskę.
Wnioski
Wnioski
1. Wprowadzenie podatku od przerzuconych dochodów, które zaczęło obowiązywać od 2022 roku, miało na celu ograniczenie stosowania agresywnych strategii optymalizacyjnych przez przedsiębiorstwa, jednak w praktyce wprowadziło nowe, uciążliwe obowiązki administracyjne dla podatników.
2. Zmiany w przepisach dotyczących tego podatku, w tym przesunięcie ciężaru dowodu na podatników, wskazują na rosnącą odpowiedzialność spółek krajowych w zakresie wykazywania, że nie spełniają one warunków do nałożenia daniny, co może prowadzić do zwiększonej biurokracji i kosztów związanych z dokumentacją.
3. Mimo że wpływy z podatku od przerzuconych dochodów są relatywnie niskie, Ministerstwo Finansów planuje dalsze utrzymanie i rozwój tych przepisów, co sugeruje, że ich prewencyjna rola w przeciwdziałaniu transferowi dochodów za granicę jest dla urzędników kluczowa.
4. W 2024 roku ponad 70% całkowitych wpływów z tego podatku pochodziło od jednego podatnika, co wskazuje na silną koncentrację obciążeń podatkowych wśród nielicznych podmiotów, a także na potencjalne problemy z równomiernym rozłożeniem obowiązków podatkowych wśród przedsiębiorstw.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Wzmocnienie dokumentacji podatkowej: Zaleca się, aby podatnicy dokładnie przygotowali i utrzymywali szczegółową dokumentację dotyczącą transakcji z podmiotami powiązanymi. Właściwe udokumentowanie kosztów oraz przychodów jest kluczowe dla wykazania spełnienia warunków do uniknięcia nałożenia podatku od przerzuconych dochodów.
2. Przeprowadzenie analizy ryzyka: Firmy powinny regularnie przeprowadzać analizy ryzyka związane z transakcjami międzynarodowymi oraz transferem dochodów. Identyfikacja potencjalnych obszarów ryzyka pozwoli na wcześniejsze podjęcie działań prewencyjnych, co może zminimalizować ryzyko nałożenia dodatkowych zobowiązań podatkowych.
3. Szkolenia dla pracowników: Rekomenduje się organizację szkoleń dla pracowników odpowiedzialnych za kwestie podatkowe i finansowe. Wiedza na temat aktualnych przepisów oraz procedur związanych z podatkiem od przerzuconych dochodów jest niezbędna do prawidłowego zarządzania obowiązkami podatkowymi.
4. Współpraca z doradcami podatkowymi: Firmy powinny rozważyć nawiązanie współpracy z profesjonalnymi doradcami podatkowymi, którzy posiadają doświadczenie w zakresie międzynarodowego prawa podatkowego. Taka współpraca może pomóc w lepszym zrozumieniu przepisów oraz w optymalizacji strategii podatkowych.