close

Raport

W tematyce: Ekonomia

Podatek od przerzuconych dochodów.

Data publikacji: 09/2025

Tematyka: Ekonomia | Podatki

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

W artykule omówiono sytuację dotyczącą podatku od przerzuconych dochodów, który został wprowadzony w Polsce od 1 stycznia 2022 roku. Celem regulacji jest dodatkowe opodatkowanie określonych płatności kierowanych do podmiotów korzystających z preferencyjnego opodatkowania, głównie polskich spółek dokonujących wypłat na rzecz powiązanych podmiotów w krajach o niższym poziomie opodatkowania.

Dane Ministerstwa Finansów wskazują na znaczący spadek liczby podatników, którzy rozliczają ten podatek. W 2024 roku jedynie 8 podmiotów zgłosiło podatek w wysokości 893,9 tys. zł, co stanowi spadek o ponad 90% w porównaniu do roku 2022. Mediana kwoty podatku wyniosła 11 tys. zł, a najniższa wartość to zaledwie 47 zł.

Pomimo niskich wpływów z tego tytułu, Ministerstwo Finansów planuje kontynuację obowiązku podatkowego, co może wiązać się z zaostrzeniem kontroli nad przestrzeganiem przepisów. Podatnicy powinni być przygotowani na weryfikację swoich obowiązków dokumentacyjnych, aby wykazać zgodność z regulacjami. W artykule podkreślono również znaczenie prewencyjnej roli tych przepisów w kontekście agresywnej optymalizacji podatkowej i transferu zysków poza Polskę.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. Wprowadzenie podatku od przerzuconych dochodów, które zaczęło obowiązywać od 2022 roku, miało na celu ograniczenie stosowania agresywnych strategii optymalizacyjnych przez przedsiębiorstwa, jednak w praktyce wprowadziło nowe, uciążliwe obowiązki administracyjne dla podatników.

2. Zmiany w przepisach dotyczących tego podatku, w tym przesunięcie ciężaru dowodu na podatników, wskazują na rosnącą odpowiedzialność spółek krajowych w zakresie wykazywania, że nie spełniają one warunków do nałożenia daniny, co może prowadzić do zwiększonej biurokracji i kosztów związanych z dokumentacją.

3. Mimo że wpływy z podatku od przerzuconych dochodów są relatywnie niskie, Ministerstwo Finansów planuje dalsze utrzymanie i rozwój tych przepisów, co sugeruje, że ich prewencyjna rola w przeciwdziałaniu transferowi dochodów za granicę jest dla urzędników kluczowa.

4. W 2024 roku ponad 70% całkowitych wpływów z tego podatku pochodziło od jednego podatnika, co wskazuje na silną koncentrację obciążeń podatkowych wśród nielicznych podmiotów, a także na potencjalne problemy z równomiernym rozłożeniem obowiązków podatkowych wśród przedsiębiorstw.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Wzmocnienie dokumentacji podatkowej: Zaleca się, aby podatnicy dokładnie przygotowali i utrzymywali szczegółową dokumentację dotyczącą transakcji z podmiotami powiązanymi. Właściwe udokumentowanie kosztów oraz przychodów jest kluczowe dla wykazania spełnienia warunków do uniknięcia nałożenia podatku od przerzuconych dochodów.

2. Przeprowadzenie analizy ryzyka: Firmy powinny regularnie przeprowadzać analizy ryzyka związane z transakcjami międzynarodowymi oraz transferem dochodów. Identyfikacja potencjalnych obszarów ryzyka pozwoli na wcześniejsze podjęcie działań prewencyjnych, co może zminimalizować ryzyko nałożenia dodatkowych zobowiązań podatkowych.

3. Szkolenia dla pracowników: Rekomenduje się organizację szkoleń dla pracowników odpowiedzialnych za kwestie podatkowe i finansowe. Wiedza na temat aktualnych przepisów oraz procedur związanych z podatkiem od przerzuconych dochodów jest niezbędna do prawidłowego zarządzania obowiązkami podatkowymi.

4. Współpraca z doradcami podatkowymi: Firmy powinny rozważyć nawiązanie współpracy z profesjonalnymi doradcami podatkowymi, którzy posiadają doświadczenie w zakresie międzynarodowego prawa podatkowego. Taka współpraca może pomóc w lepszym zrozumieniu przepisów oraz w optymalizacji strategii podatkowych.

Skopiowano!

Przejdź do treści