close

Raport

W tematyce: Administracja publiczna

Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w Polsce na przykładzie wybranych miast

Data publikacji: 01/2023

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport przedstawia wyniki kontroli siedemnastu urzędów gmin w ośmiu województwach: dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, łódzkim, małopolskim, mazowieckim, podkarpackim, wielkopolskim i zachodnio-pomorskim w okresie 2019 – I kwartał 2022. Kontrolerzy NIK badali m.in.:

1) czy   obowiązujący system planowania przestrzennego zapewnia możliwość racjonalnego gospodarowania przestrzenią gminy,

2) czy gminy uwzględniały w dokumentach strategicznych warunki i działania zapewniające ład przestrzenny i zrównoważony rozwój,

3) czy na terenach nieobjętych miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego oraz terenach, na których planowane były inwestycje na podstawie specustaw gminy zapewniały ochronę ładu przestrzennego i zrównoważonego rozwoju.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

  1. W większości skontrolowanych gmin zmiany studium były wynikiem potrzeb inwestorów indywidualnych i miały charakter fragmentaryczny tj. dotyczyły niewielkich obszarów gminy.
  2. Na koniec 2021 r. tylko 24% gmin w kraju miało wskaźnik pokrycia ich powierzchni planami miejscowymi wynoszący od 90% do 100%. Trzeba jednak zastrzec, że większość tych planów sporządzono na podstawie nieaktualnych przepisów, co nie gwarantowało aktualności i wymagało przeprowadzenia zmian.
  3. W okresie 2019-2022 (I kwartał) skontrolowane gminy wydały w sumie 1664 decyzji dla nowych inwestycji mieszkaniowych, z tego ponad 36% dotyczyło terenów, które w studium nie były przeznaczone pod taką zabudowę.
  4. Mimo, że kontrola nie wykazała naruszenia zasad i trybu opracowywania decyzji, Izba negatywnie ocenia działania gmin, dla których decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu stały się podstawowym instrumentem gospodarowania przestrzenią.
  5. Gminy w niewystarczającym stopniu korzystały także z możliwości poboru opłat adiacenckich, które powinny stanowić częściową rekompensatę poniesionych przez nie nakładów na budowę urządzeń infrastruktury technicznej. W pięciu gminach nie naliczono żadnej takiej opłaty, mimo, że zrealizowały one 151 inwestycji infrastrukturalnych za w sumie ponad 430 mln zł i przeprowadziły 989 podziałów nieruchomości. W trzech z tych gmin (Nowy Sącz, Przeworsk i Stalowa Wola) nie naliczano opłaty adiacenckiej, ponieważ gmina nie ustaliła jej wysokości.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

  1. Zwiększenie roli studium lub dokumentu, który go zastąpi poprzez nadanie mu rangi aktu prawa miejscowego.
  2. Ograniczenie obowiązywania w czasie istniejących dokumentów planistycznych,opracowanych na podstawie dotychczasowych przepisów, poprzez wskazanie terminu do którego muszą być one dostosowane do nowych rozwiązań ustawowych bądź zastąpione nowymi dokumentami.
  3. Stworzenie na poziomie lokalnym, rzeczywistych warunków do racjonalnegogospodarowania przestrzenią gminy i planowania jej rozwoju z zachowaniem ładu przestrzennego i zrównoważonego rozwoju:
  1. zapewnienie spójności i aktualności gminnych dokumentów planistycznych i strategicznych w zakresie planowania przestrzennego i polityki rozwoju;
  2. sukcesywne zwiększanie powierzchni obszaru gmin objętej mpzp;
  3. skuteczne korzystanie z opłat planistycznych i adiacenckich, w celu przynajmniej częściowego równoważenia wydatków ponoszonych w związku z realizacją ustaleń mpzp oraz inwestycji infrastrukturalnych.

Skopiowano!

Skip to content