Planowanie i realizacja zadań finansowanych przez Fundusz Wsparcia Sił Zbrojnych w 2023 r.
Autor: Najwyższa Izba Kontroli
Data publikacji: 09/2025
Tematyka: Bezpieczeństwo i obronność
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport analizuje funkcjonowanie Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych (FWSZ), utworzonego w Banku Gospodarstwa Krajowego na podstawie ustawy o obronie Ojczyzny z 2022 r. Celem kontroli było zweryfikowanie skuteczności i gospodarności planowania oraz realizacji finansowego planu Funduszu, który finansuje zadania związane z rozwojem Sił Zbrojnych RP.
Kontrola wskazała znaczące niedociągnięcia w planowaniu wadliwych prognoz wpływów i wydatków, brak aktualizacji dokumentów finansowych, niewłaściwe zarządzanie zobowiązaniami oraz nierealistyczne harmonogramy realizacji kontraktów. Fundusz działa poza budżetem państwa, co utrudnia standardowy nadzór nad dużymi wydatkami publicznymi.
Raport podkreśla konieczność przeglądu Programu Rozwoju Sił Zbrojnych z uwzględnieniem możliwości finansowych resortu obrony oraz potrzebę aktualizacji dokumentacji planistycznej Funduszu. Wskazuje także na ryzyko niemożności realizacji zadań z powodu nieadekwatnego planowania finansowego, co może wpłynąć na wdrożenie strategicznych programów obronnych.
Wnioski
Wnioski
1. Funkcjonowanie Funduszu poza budżetem państwa powoduje lukę w nadzorze i ogranicza możliwość kontroli wydatków o dużej wartości.
2. Nierzetelne planowanie finansowe może prowadzić do opóźnień lub rezygnacji z realizacji kluczowych elementów Programu Rozwoju Sił Zbrojnych.
3. Współpraca pomiędzy Ministerstwem Obrony Narodowej, BGK i Agencją Uzbrojenia wymaga poprawy, szczególnie w zakresie aktualizacji prognoz i warunków realizacji umów.
4. Istnieje potrzeba ponownej oceny wykonalności Programu Rozwoju Sił Zbrojnych w kontekście realnych możliwości finansowych resortu obrony.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Zapewnienie systematycznej aktualizacji dokumentów planistycznych Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych, aby umożliwić skuteczne zarządzanie i przeciwdziałać powstawaniu nieprzewidzianych kosztów.
2. Przeprowadzenie kompleksowego przeglądu i korekty Wieloletniej Prognozy Finansowej Funduszu na podstawie rzeczywistych danych i możliwości pozyskania środków.
3. Doskonalenie procesu planowania i zarządzania podatkiem VAT oraz harmonogramami spłat zobowiązań Funduszu w celu zwiększenia przejrzystości i precyzji działań finansowych.
4. Zwiększenie kontroli i nadzoru nad Funduszem poprzez zapewnienie mechanizmów włączających Fundusz w coroczny proces budżetowy i sprawozdawczy państwa.