Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczące ochrony klientów rynku bankowego i kapitałowego w 2020 r. – Analizy Rzecznika Finansowego
Autor: Rzecznik Finansowy
Data publikacji: 03/2021
Tematyka: Ekonomia | Gospodarka i rynek pracy | Prawo
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport opracowany przez Rzecznika Finansowego dotyczy orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w zakresie ochrony klientów rynku bankowego i kapitałowego w roku 2020. Opracowanie przedstawia najważniejsze wyroki TSUE oraz ich konsekwencje dla prawa polskiego i praktyki sądowej. Analiza koncentruje się na kluczowych kwestiach, takich jak ochrona praw konsumentów, nieważność postanowień abuzywnych oraz wpływ unijnego orzecznictwa na ustalenia narodowych sądów w Polsce.
Wnioski
Wnioski
- Trybunał Sprawiedliwości opowiedział się za szerokim ujęciem ochrony praw konsumentów.
- Nieważność postanowień abuzywnych może być stwierdzona przez odpowiednie sądy państw członkowskich, nawet jeżeli konsument nie wnosi o jej stwierdzenie.
- Orzeczenia TSUE mają wpływ na praktyki sądowe w Polsce w kontekście zastosowania regulacji unijnych oraz przepisów prawa polskiego wynikających z dyrektyw o ochronie konsumentów.
- TSUE wyjaśnił warunki i ramy czasowe, w jakich konsument ma prawo żądać informacji od banków na temat zawartych umów.
- Zgoda konsumenta nie zwalnia instytucji finansowej z odpowiedzialności za udział w zawarciu abuzywnych postanowień umownych.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
- Sądy krajowe powinny dokładnie analizować przepisy zawarte w umowach kredytowych pod kątem ewentualnej abuzywności, mając na uwadze wytyczne TSUE.
- Instytucje finansowe powinny zapewnić pełną i klarowną informację klientom na temat zawartych umów, a także o ich prawach i obowiązkach.
- Wprowadzenie szerszych regulacji na rzecz ochrony konsumentów na rynku finansowym i kapitałowym, opartych na wytycznych TSUE i dobrej praktyce rynkowej.
- Edukacja konsumentów na temat ich praw i obowiązków względem instytucji finansowych, w celu zwiększenia ich świadomości i umocnienia pozycji na rynku.