Obsługa obywateli polskich i cudzoziemców w jednostkach administracji publicznej
Autor: Najwyższa Izba Kontroli
Data publikacji: 19/03/2024
Tematyka: Administracja publiczna
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport przedstawia wyniki kontroli. Kontrolą objęto 20 jednostek – pięć urzędów wojewódzkich realizujących zadania w zakresie obsługi cudzoziemców i obsługi paszportowej oraz 15 organów administracji publicznej właściwych w sprawach wydawania praw jazdy i rejestracji pojazdów, w tym: siedem starostw powiatowych i osiem urzędów miast na prawach powiatu. W okresie objętym kontrolą (2021-2023) zbadano m.in.
Czy wybrane organy administracji publicznej zapewniły prawidłową, sprawną i rzetelną obsługę obywateli polskich i cudzoziemców?
Pytania definiujące cele szczegółowe kontroli:
1. Czy przygotowanie, organizacja i poziom zasobów kadrowych jednostek administracji publicznej były adekwatne do realizacji wybranych zadań związanych z obsługą klienta?
2. Czy wybrane zadania związane z obsługą klienta były realizowane prawidłowo, sprawnie i rzetelnie?
Wnioski
Wnioski
Organy administracji publicznej nie zapewniły w pełni prawidłowej, sprawnej i rzetelnej obsługi obywateli polskich i cudzoziemców nie odnotowała istotnych nieprawidłowości odnoszących się do procesu obsługi paszportowej.
Dokumenty paszportowe wydawane były prawidłowo i zasadniczo w przewidzianych prawem terminach
zasoby kadrowe UW do realizacji zadań związanych z obsługą cudzoziemców nie były wystarczające, co utrudniało sprawną i terminową realizację tych zadań. Pomimo notowanego wzrostu zatrudnienia pracowników do obsługi cudzoziemców zasoby te nie były proporcjonalne do potrzeb.
We wszystkich skontrolowanych urzędach wpłynęło łącznie 187 skarg, z czego 116 dotyczyło obsługi cudzoziemców, a 71 obsługi paszportowej. Jedynie w dwóch przypadkach stwierdzono nieprawidłowości w ich rozpatrywaniu, w pozostałych zostały rozpatrzone bez zbędnej zwłoki, w ciągu miesiąca od daty wpływu do urzędu.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
Podjęcie działań zmierzających do terminowej realizacji zadań w zakresie obsługi cudzoziemców poprzez zapewnienie adekwatnej liczby etatów do obsługi spraw oraz wdrożenie skutecznych narzędzi nadzoru nad terminowością wykonywanych zadań.
Zapewnienie niezwłocznego wprowadzanie do Centralnej Ewidencji Pojazdów danych, o których mowa w art. 80b ustawy PRD, w tym w szczególności danych uzyskanych na podstawie wszystkich zawiadomień o zbyciu/nabyciu pojazdów, które wpłynęły do Urzędu.
Zapewnienie weryfikowania, czy osoba ubiegająca się o uprawnienie do kierowania pojazdami, nie posiada prawa jazdy wydanego w jednym państw określonych w art. 12 ust. 2a ustawy o kierujących, ani nie rozpoczęła procedury wymiany prawa jazdy na krajowe prawo jazdy lub procedury wydania wtórnika polskiego krajowego prawa jazdy lub procedury wydania wtórnika polskiego krajowego prawa jazdy.