close

Raport

W tematyce: Administracja publiczna

Obsługa obywateli polskich i cudzoziemców w jednostkach administracji publicznej

Data publikacji: 19/03/2024

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport przedstawia wyniki kontroli. Kontrolą objęto 20 jednostek – pięć urzędów wojewódzkich realizujących zadania w zakresie obsługi cudzoziemców i obsługi paszportowej oraz 15 organów administracji publicznej właściwych w sprawach wydawania praw jazdy i rejestracji pojazdów, w tym: siedem starostw powiatowych i osiem urzędów miast na prawach powiatu. W okresie objętym kontrolą (2021-2023) zbadano m.in.
Czy wybrane organy administracji publicznej zapewniły prawidłową, sprawną i rzetelną obsługę obywateli polskich i cudzoziemców?
Pytania definiujące cele szczegółowe kontroli:
1. Czy przygotowanie, organizacja i poziom zasobów kadrowych jednostek administracji publicznej były adekwatne do realizacji wybranych zadań związanych z obsługą klienta?
2. Czy wybrane zadania związane z obsługą klienta były realizowane prawidłowo, sprawnie i rzetelnie?

icon

Wnioski

icon

Wnioski

Organy administracji publicznej nie zapewniły w pełni prawidłowej, sprawnej i rzetelnej obsługi obywateli polskich i cudzoziemców nie odnotowała istotnych nieprawidłowości odnoszących się do procesu obsługi paszportowej.

Dokumenty paszportowe wydawane były prawidłowo i zasadniczo w przewidzianych prawem terminach
zasoby kadrowe UW do realizacji zadań związanych z obsługą cudzoziemców nie były wystarczające, co utrudniało sprawną i terminową realizację tych zadań. Pomimo notowanego wzrostu zatrudnienia pracowników do obsługi cudzoziemców zasoby te nie były proporcjonalne do potrzeb.

We wszystkich skontrolowanych urzędach wpłynęło łącznie 187 skarg, z czego 116 dotyczyło obsługi cudzoziemców, a 71 obsługi paszportowej. Jedynie w dwóch przypadkach stwierdzono nieprawidłowości w ich rozpatrywaniu, w pozostałych zostały rozpatrzone bez zbędnej zwłoki, w ciągu miesiąca od daty wpływu do urzędu.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

Podjęcie działań zmierzających do terminowej realizacji zadań w zakresie obsługi cudzoziemców poprzez zapewnienie adekwatnej liczby etatów do obsługi spraw oraz wdrożenie skutecznych narzędzi nadzoru nad terminowością wykonywanych zadań.

Zapewnienie niezwłocznego wprowadzanie do Centralnej Ewidencji Pojazdów danych, o których mowa w art. 80b ustawy PRD, w tym w szczególności danych uzyskanych na podstawie wszystkich zawiadomień o zbyciu/nabyciu pojazdów, które wpłynęły do Urzędu.

Zapewnienie weryfikowania, czy osoba ubiegająca się o uprawnienie do kierowania pojazdami, nie posiada prawa jazdy wydanego w jednym państw określonych w art. 12 ust. 2a ustawy o kierujących, ani nie rozpoczęła procedury wymiany prawa jazdy na krajowe prawo jazdy lub procedury wydania wtórnika polskiego krajowego prawa jazdy lub procedury wydania wtórnika polskiego krajowego prawa jazdy.

Skopiowano!

Przejdź do treści