close

Raport

W tematyce: Administracja publiczna

Nabywanie usług doradczych i eksperckich przez jednostki samorządu terytorialnego

Data publikacji: 05/2023

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport przedstawia wyniki kontroli  5 urzędów marszałkowskich, 10 starostw powiatowych, 10 urzędów gmin/miast przeprowadzonej w okresie 2020–2021 pod kątem prawidłowości i gospodarności w nabywaniu usług doradczych i eksperckich przez jednostki samorządu terytorialnego.  Kontrola NIK miała na celu ocenę:

  1. prawidłowości powierzania ww. zadań podmiotom zewnętrznym lub pracownikom urzędów,
  2. wykonania zleconych zadań oraz osiągniętych rezultatów,
  3. skuteczności systemu kontroli zarządczej w tym obszarze,
  4. realności wystąpienia ryzyka, że umowy o pracę są zastępowane umowami cywilnoprawnymi, co stanowiłoby naruszenie uregulowań zawartych w Kodeksie pracy i w przepisach o ubezpieczeniach społecznych.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

  1. W toku kontroli Izba stwierdziła nieprawidłowości na wielu etapach na łączną kwotę ponad 2,7 mln zł.
  2. Aż w 11 skontrolowanych jednostkach (44%) wybór wykonawców usług doradczych i eksperckich dokonany został z naruszeniem wewnętrznych regulacji dotyczących udzielania zamówień publicznych.
  3. Podmiotom zewnętrznym zlecano zadania, które pokrywały się z zadaniami przypisanymi komórkom organizacyjnym urzędów.
  4. Zaniechano naliczania i dochodzenia należnych kar umownych.
  5. Nie aktualizowano zasad funkcjonowania systemu kontroli zarządczej w związku ze zmianami w przepisach obowiązujących powszechnie.
  6. W 20% ze skontrolowanych jednostek dochodziło do nielegalnego, nierzetelnego oraz niegospodarnego powierzania dodatkowych zadań (o łącznej wartości ponad 630 tys. zł) własnym pracownikom.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

  1. Podjęcie skutecznych działań w celu zwiększenia nadzoru nad prawidłowością zlecania i realizacji usług doradczych i eksperckich. Działania takie umożliwiłyby osiągnięcie celu kontroli zarządczej ustanowionego przepisami.
  2. Zaniechanie zawierania z pracownikami dodatkowych umów cywilnoprawnych obejmujących czynności i zadania, których obowiązek realizacji wynika z ich stosunku pracy.
  3. Zaniechanie zlecania podmiotom zewnętrznym zadań, których realizacja przypisana została pracownikom jednostki zlecającej.
  4. Korzystanie z innych form wynagradzania własnych pracowników w związku z wykonywaniem przez nich dodatkowych zadań, w szczególności z dodatków specjalnych, o których mowa w art. 36 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych.

Skopiowano!

Skip to content