Nabywanie usług doradczych i eksperckich przez jednostki samorządu terytorialnego
Autor: Najwyższa Izba Kontroli
Data publikacji: 05/2023
Tematyka: Administracja publiczna | Prawo | Samorząd terytorialny
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport przedstawia wyniki kontroli 5 urzędów marszałkowskich, 10 starostw powiatowych, 10 urzędów gmin/miast przeprowadzonej w okresie 2020–2021 pod kątem prawidłowości i gospodarności w nabywaniu usług doradczych i eksperckich przez jednostki samorządu terytorialnego. Kontrola NIK miała na celu ocenę:
- prawidłowości powierzania ww. zadań podmiotom zewnętrznym lub pracownikom urzędów,
- wykonania zleconych zadań oraz osiągniętych rezultatów,
- skuteczności systemu kontroli zarządczej w tym obszarze,
- realności wystąpienia ryzyka, że umowy o pracę są zastępowane umowami cywilnoprawnymi, co stanowiłoby naruszenie uregulowań zawartych w Kodeksie pracy i w przepisach o ubezpieczeniach społecznych.
Wnioski
Wnioski
- W toku kontroli Izba stwierdziła nieprawidłowości na wielu etapach na łączną kwotę ponad 2,7 mln zł.
- Aż w 11 skontrolowanych jednostkach (44%) wybór wykonawców usług doradczych i eksperckich dokonany został z naruszeniem wewnętrznych regulacji dotyczących udzielania zamówień publicznych.
- Podmiotom zewnętrznym zlecano zadania, które pokrywały się z zadaniami przypisanymi komórkom organizacyjnym urzędów.
- Zaniechano naliczania i dochodzenia należnych kar umownych.
- Nie aktualizowano zasad funkcjonowania systemu kontroli zarządczej w związku ze zmianami w przepisach obowiązujących powszechnie.
- W 20% ze skontrolowanych jednostek dochodziło do nielegalnego, nierzetelnego oraz niegospodarnego powierzania dodatkowych zadań (o łącznej wartości ponad 630 tys. zł) własnym pracownikom.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
- Podjęcie skutecznych działań w celu zwiększenia nadzoru nad prawidłowością zlecania i realizacji usług doradczych i eksperckich. Działania takie umożliwiłyby osiągnięcie celu kontroli zarządczej ustanowionego przepisami.
- Zaniechanie zawierania z pracownikami dodatkowych umów cywilnoprawnych obejmujących czynności i zadania, których obowiązek realizacji wynika z ich stosunku pracy.
- Zaniechanie zlecania podmiotom zewnętrznym zadań, których realizacja przypisana została pracownikom jednostki zlecającej.
- Korzystanie z innych form wynagradzania własnych pracowników w związku z wykonywaniem przez nich dodatkowych zadań, w szczególności z dodatków specjalnych, o których mowa w art. 36 ust. 5 ustawy o pracownikach samorządowych.