close

Raport

W tematyce: Energetyka

Moc i elastyczność

Autor: Forum Energii

Data publikacji: 06/2025

Tematyka: Energetyka

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Polska planuje wprowadzenie zreformowanego rynku mocy, co wymaga intensywnych prac przygotowawczych. Harmonogram działań przewiduje kluczowe etapy, takie jak opracowanie szczegółowego projektu mechanizmu mocowego oraz zmiany w krajowych regulacjach, które są niezbędne do przeprowadzenia pierwszej aukcji. Scentralizowane przetargi mają odbywać się z pięcioletnim wyprzedzeniem, a zdecentralizowane z czteroletnim, co pozwoli dostosować się do zmieniającego się popytu. Wymiarowanie wolumenu przetargowego powinno opierać się na symulacjach, co może prowadzić do sytuacji, w której nowe inwestycje nie będą potrzebne przez kilka lat.

Reforma rynku mocy ma na celu wsparcie technologii nisko- i zeroemisyjnych, co jest kluczowe w kontekście odchodzenia od węgla do 2030 roku. Polska zmaga się z luką wystarczalności, co zwiększa ryzyko niedoborów energii. W związku z tym, konieczne jest utrzymanie rynku mocy, aby umożliwić inwestycje w nowe źródła energii. Połączenie różnych mechanizmów, takich jak rezerwa strategiczna i rynek mocy, może wiązać się z wyższymi kosztami administracyjnymi i operacyjnymi, co wymaga starannego planowania. Wprowadzenie środków przejściowych, takich jak limity cenowe, może pomóc w stabilizacji rynku w obliczu początkowych wahań cen.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. Wprowadzenie zreformowanego rynku mocy w Polsce jest niezbędne w kontekście rosnącej luki wystarczalności zasobów, co może prowadzić do niedoborów energii. W związku z tym, kluczowe jest zapewnienie odpowiednich mechanizmów wsparcia dla inwestycji w nowe, nisko- i zeroemisyjne moce wytwórcze, aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na energię.

2. Opracowanie nowej krzywej popytu na produkt elastyczny, uwzględniającej metodologię FNA oraz krajowe potrzeby w zakresie elastyczności, jest istotne dla efektywnego funkcjonowania rynku mocy. Wprowadzenie elastycznych rozwiązań może przyczynić się do lepszego dostosowania podaży do zmieniającego się popytu.

3. Połączenie mechanizmów rezerwy strategicznej i rynku mocy może wiązać się z wyższymi kosztami administracyjnymi oraz operacyjnymi, co wymaga starannego rozważenia, aby uniknąć nadmiernego obciążenia odbiorców. Kluczowe jest, aby mechanizmy te były odpowiednio zharmonizowane, aby nie prowadziły do przewymiarowania zdolności wytwórczych.

4. Harmonogram wdrożenia zreformowanego rynku mocy wskazuje na konieczność intensywnych prac przygotowawczych, które powinny rozpocząć się jak najszybciej. Ustalenie szczegółowego projektu oraz zmiany w krajowych regulacjach są kluczowe dla terminowego przeprowadzenia pierwszej aukcji, co może wpłynąć na stabilność rynku energii.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Wprowadzenie czasowych limitów cenowych na rynku energii powinno być rozważane jako środek przejściowy, aby zminimalizować ryzyko nadmiarowych zysków dla dostawców. Należy jednak zadbać o to, aby te limity nie były ustalane na zbyt niskim poziomie, co mogłoby zniechęcić uczestników rynku i prowadzić do wzrostu cen w dłuższej perspektywie.

2. Należy opracować krajowy plan wdrożenia mechanizmu zdolności wytwórczych, który uwzględni specyfikę polskiego rynku energii elektrycznej oraz zidentyfikuje niedoskonałości regulacyjne i rynkowe. Plan ten powinien być przedłożony Komisji Europejskiej do zaopiniowania, co jest kluczowe dla dalszego rozwoju rynku mocy.

3. W celu zapewnienia neutralności technologicznej, istotne jest, aby dostawcy usług mieli możliwość składania ofert na produkty najlepiej odpowiadające ich możliwościom. Konieczne jest jednak skoordynowanie zamawianych wolumenów produktów dyspozycyjnych i elastycznych, aby uniknąć nadmiernych zamówień, które mogą prowadzić do wzrostu kosztów dla konsumentów.

4. Wdrożenie zreformowanego rynku mocy powinno być poprzedzone szczegółową analizą wpływu na sąsiednie państwa członkowskie, aby zminimalizować potencjalne negatywne skutki dla regionalnej stabilności energetycznej. Analiza ta powinna być oparta na metodologii zatwierdzonej przez ACER.

Skopiowano!

Przejdź do treści