Metropolie w liczbach
Autor: Unia Metropolii Polskich
Data publikacji: 27/02/2023
Tematyka: Samorząd terytorialny | Statystyki
Link źródłowy: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
„Metropolie w liczbach” to biuletyn statystyczny, który przedstawia najnowsze dane społeczno-ekonomiczne o 12 miastach tworzących Unię Metropolii Polskich oraz wyniki Narodowego Spisu Powszechnego 2021. W raporcie analizowane są główne zmiany, które nastąpiły w największych polskich miastach od poprzedniego Spisu z 2011 r., takie jak wzrost liczby mieszkańców w dużych miastach, postępujące starzenie się społeczeństwa oraz rozwój budownictwa mieszkaniowego. W Statystyce metropolitalnej przedstawione są dane demograficzne i społeczno-ekonomiczne o 12 miastach UMP oraz ich obszarach metropolitalnych, takie jak mieszkańcy, rynek pracy, przedsiębiorczość i mieszkalnictwo, a także pokazują kierunek przemian w ciągu roku.
Wnioski
Wnioski
W ciągu ostatniej dekady nastąpił wzrost liczby mieszkańców w dużych miastach, co może wynikać z migracji wewnętrznych oraz zwiększonej liczby urodzeń.
2. Społeczeństwo w Polsce starzeje się, co może prowadzić do wzrostu zapotrzebowania na usługi medyczne i opiekuńcze.
3. Rozwój budownictwa mieszkaniowego w miastach może wpłynąć na poprawę sytuacji mieszkaniowej, ale jednocześnie może prowadzić do wzrostu cen nieruchomości.
4. W miastach UMP rozwija się przedsiębiorczość, co może wpłynąć na rozwój gospodarczy regionu.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Konieczne jest zwiększenie inwestycji w infrastrukturę medyczną i opiekuńczą, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu wynikającemu ze starzenia się społeczeństwa.
2. W celu zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych w miastach, konieczne jest zwiększenie inwestycji w budownictwo mieszkaniowe, ale jednocześnie należy zwrócić uwagę na kontrolę cen nieruchomości.
3. Wspieranie przedsiębiorczości w miastach UMP może przyczynić się do rozwoju gospodarczego regionu, dlatego konieczne jest kontynuowanie działań na rzecz poprawy warunków dla przedsiębiorców.
4. W celu zwiększenia atrakcyjności miast UMP dla mieszkańców i turystów, konieczne jest inwestowanie w rozwój infrastruktury turystycznej i kulturalnej.