close

Raport

W tematyce: Transport

Metodologia i wycena kosztów wypadków drogowych na sieci dróg w Polsce na koniec roku 2022.

Data publikacji: 01/2023

Tematyka: Transport

Link źródłowy: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Dokument przedstawia analizę kosztów społecznych wypadków i kolizji drogowych w Polsce w 2022 roku, opartą na metodzie PANDORA. Wycena obejmuje różne kategorie strat, w tym koszty ofiar śmiertelnych, ciężko i lekko rannych oraz straty materialne. W 2022 roku, mimo trudności gospodarczych związanych z wojną w Europie i pandemią COVID-19, odnotowano znaczący spadek liczby ofiar śmiertelnych i ciężko rannych w niektórych województwach, takich jak podlaskie i świętokrzyskie. W województwie mazowieckim spadek ofiar śmiertelnych wyniósł 23%, a w wielkopolskim 7%.

Jednakże, w regionach takich jak dolnośląskie, kujawsko-pomorskie i mazowieckie, koszty społeczne wypadków wzrosły. Wartość strat materialnych wzrosła czterokrotnie w porównaniu do 2021 roku, co było wynikiem znacznego wzrostu odszkodowań wypłacanych przez ubezpieczycieli. Dokument podkreśla, że minimalizacja kosztów społecznych wymaga nie tylko redukcji ofiar śmiertelnych, ale także ofiar ciężko rannych, co jest zgodne z polityką UE na lata 2020-2030, zakładającą 50% redukcję obu kategorii ofiar. Analiza wskazuje na potrzebę dalszych działań w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. Wzrost liczby ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych w ostatnich latach wskazuje na potrzebę intensyfikacji działań prewencyjnych oraz edukacyjnych, mających na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach. W szczególności konieczne jest wdrożenie skutecznych programów edukacyjnych skierowanych do kierowców oraz pieszych.

2. Wysokie koszty społeczne związane z wypadkami drogowymi, zarówno bezpośrednie, jak i pośrednie, podkreślają znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową oraz nowoczesne technologie transportowe. Poprawa jakości dróg oraz wprowadzenie inteligentnych systemów zarządzania ruchem mogą przyczynić się do zmniejszenia liczby zdarzeń drogowych.

3. Zróżnicowanie skutków wypadków drogowych, w tym różne kategorie ofiar (śmiertelne, ciężko ranne, lekko ranne), wskazuje na konieczność dostosowania systemu wsparcia medycznego i psychologicznego do potrzeb poszczególnych grup poszkodowanych oraz ich rodzin. Wsparcie to powinno obejmować zarówno pomoc w zakresie rehabilitacji, jak i wsparcie emocjonalne.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Wprowadzenie programów edukacyjnych i kampanii społecznych skierowanych do kierowców oraz pieszych, mających na celu zwiększenie świadomości na temat bezpieczeństwa drogowego, ze szczególnym uwzględnieniem osób starszych, które są bardziej narażone na skutki wypadków.

2. Zwiększenie inwestycji w infrastrukturę drogową, w tym modernizację i poprawę jakości dróg oraz oznakowania, aby zminimalizować ryzyko wypadków, zwłaszcza na odcinkach sieci TEN-T, gdzie występuje większe natężenie ruchu.

3. Wprowadzenie systemu monitorowania i analizy danych dotyczących wypadków drogowych, który pozwoli na identyfikację najniebezpieczniejszych miejsc oraz trendów w zdarzeniach drogowych, co umożliwi podejmowanie skutecznych działań prewencyjnych.

Skopiowano!

Przejdź do treści