Małopolski System Informacji Medycznej w latach 2016-2021
Autor: Najwyższa Izba Kontroli
Data publikacji: 03/2023
Tematyka: Cyfryzacja | Ochrona zdrowia
Link źródłowy: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport przedstawia wyniki kontroli przeprowadzonej w: Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego, Szpitalu Specjalistycznym im. Ludwika Rydygiera w Krakowie sp. z o.o. Szpitalu Specjalistycznym im. J. Dietla w Krakowie, Szpitalu Specjalistycznym im. Jędrzeja Śniadeckiego w Nowym Sączu oraz Małopolskich Parkach Przemysłowych sp. z o.o. W latach 2015–2021. W ramach czynności kontrolnych badano m.in., czy osiągnięto cele założone w projekcie Małopolskiego Systemu Informacji Medycznej i czy jest on wykonywany i wdrażany prawidłowo, rzetelnie i skutecznie.
Wnioski
Wnioski
- Cele projektu dotyczącego utworzenia Małopolskiego Systemu Informacji Medycznej nie zostały osiągnięte, pomimo że prace nad nim rozpoczęto w 2015 r., a sam zamiar jego stworzenia sięga 2009 r.
- We wniosku o dofinansowanie wskazano, że celem projektu MSIM jest stworzenie zintegrowanego rozwiązania informatycznego zapewniającego mieszkańcom regionu dostęp do e-usług w ochronie zdrowia, jednak projektem objęto jedynie 38 (2%) spośród 1875 wszystkich podmiotów leczniczych funkcjonujących w Małopolsce.
- Jednym z kluczowych elementów projektu MSIM jest wytwarzanie i wymiana dokumentacji medycznej – tymczasem we wszystkich skontrolowanych szpitalach partnerskich stwierdzono istotne naruszenia dotyczące bezpieczeństwa informacji.
- Przedłużające się prace koncepcyjne i przygotowawcze, jak również opóźnienia w realizacji projektu spowodowały dezaktualizację części założeń MSIM, przede wszystkim ze względu na dynamiczny rozwój platformy P1 oraz związanego z nią Internetowego Konta Pacjenta.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
Podjęcie działań mających na celu weryfikację dotychczasowych efektów projektu MSIM i aktualizację jego założeń dla zminimalizowania ryzyka niegospodarnego wydatkowania środków publicznych – działania te powinny uwzględniać zmiany jakie zaszły w otoczeniu projektu od 2019 r. oraz rekomendacje Komitetu Sterującego ds. EFSI i Ministra Zdrowia.