close

Raport

W tematyce: Administracja publiczna

Legislacyjny styl gry. Pierwszy rok X kadencji Sejmu w ustawodawstwie gospodarczym.

Data publikacji: 09/12/2024

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

W pierwszym roku rządów obecnej koalicji legislacja gospodarcza w Polsce charakteryzowała się względnym spokojem. Sejm uchwalił 125 ustaw, z czego jedynie 30 dotyczyło bezpośrednio działalności gospodarczej. Spośród tych 30 ustaw, tylko 6 można uznać za istotne reformy wspierające rozwój przedsiębiorstw, co wskazuje na defensywny styl legislacyjny. W porównaniu do poprzednich lat, tempo wprowadzania nowych przepisów znacznie spadło, osiągając najniższy poziom od 2006 roku. W 2024 roku przewiduje się uchwalenie około 12 tysięcy stron nowych regulacji, co oznacza spadek o 65% w porównaniu do roku poprzedniego.

Mimo że wprowadzono mniej nowych regulacji, przedsiębiorcy muszą być czujni, ponieważ wiele z nich to implementacje unijnych dyrektyw. Warto zauważyć, że wydłużenie okresu vacatio legis jest pozytywnym krokiem, choć nadal zbyt krótkim. Wciąż brakuje jednak znaczących reform, które mogłyby poprawić warunki prowadzenia biznesu. Obecny styl legislacyjny, z dominacją zmian technicznych i mało istotnych, nie sprzyja rozwojowi polskich firm. W związku z tym, istnieje potrzeba wprowadzenia bardziej odważnych i przemyślanych rozwiązań, które mogłyby stymulować wzrost gospodarczy.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. W ostatnich latach Polska doświadczyła znacznego przyrostu przepisów prawnych, co skutkuje rosnącym obciążeniem biurokratycznym dla przedsiębiorców. W pierwszych trzech kwartałach 2024 roku uchwalono 9074 strony nowych aktów prawnych, co przekłada się na około półtorej godziny codziennego czytania przepisów.

2. Wprowadzone zmiany legislacyjne w ostatnim roku były w przeważającej mierze techniczne i nie wprowadzały istotnych innowacji, co ograniczało ich potencjalny pozytywny wpływ na rozwój polskich firm. Większość nowych regulacji miała charakter implementacji unijnych dyrektyw, co nie sprzyjało lokalnym inicjatywom rozwojowym.

3. W kontekście oceny reform, wiele z uchwalonych ustaw zostało sklasyfikowanych jako „podania do boku”, co oznacza, że nie wniosły one znaczących zmian w działalności przedsiębiorstw. W szczególności, 15 ustaw miało na celu jedynie przesunięcie terminów lub wprowadzenie zmian o niskim znaczeniu dla funkcjonowania firm.

4. Wprowadzenie nowych obowiązków biurokratycznych, w tym regulacji dotyczących raportowania ESG oraz implementacji unijnych przepisów, może generować dodatkowe koszty dla przedsiębiorców, co w dłuższej perspektywie może negatywnie wpłynąć na ich konkurencyjność.

5. Obserwowany spokój w procesie legislacyjnym na początku obecnej kadencji parlamentu stwarza nadzieję na stabilizację otoczenia gospodarczego, jednak brak istotnych reform rozwojowych może prowadzić do stagnacji w polskim sektorze przedsiębiorstw.

6. Wciąż istnieje potrzeba wprowadzenia bardziej odważnych i przemyślanych reform, które nie tylko zaspokoją wymogi unijne, ale także będą sprzyjały rozwojowi polskich firm, poprawiając ich warunki funkcjonowania i stwarzając nowe możliwości rynkowe.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Wprowadzenie stabilnych ram legislacyjnych: Należy dążyć do stworzenia długoterminowych i stabilnych regulacji prawnych, które zminimalizują częstotliwość zmian przepisów. Stabilność legislacyjna jest kluczowa dla przewidywalności działań przedsiębiorców oraz ich zdolności do planowania długoterminowego.

2. Zwiększenie udziału przedsiębiorców w procesie legislacyjnym: Rekomenduje się wprowadzenie mechanizmów umożliwiających aktywne uczestnictwo przedstawicieli sektora prywatnego w procesie tworzenia przepisów. Konsultacje z przedsiębiorcami mogą przyczynić się do lepszego dostosowania regulacji do realiów rynkowych oraz potrzeb biznesowych.

3. Skupienie się na reformach wspierających rozwój: Należy priorytetowo traktować wprowadzanie reform, które mają na celu wsparcie rozwoju przedsiębiorstw. Ustawodawstwo powinno koncentrować się na eliminacji barier biurokratycznych oraz wprowadzaniu ulg i zachęt, które stymulują innowacyjność i inwestycje.

4. Implementacja przepisów unijnych z uwzględnieniem lokalnych warunków: W procesie implementacji regulacji unijnych powinno się uwzględniać specyfikę polskiego rynku oraz potrzeby lokalnych przedsiębiorców. Dostosowanie przepisów do krajowych realiów może zminimalizować negatywne skutki dla firm.

5. Edukacja i wsparcie dla przedsiębiorców w zakresie nowych regulacji: Rekomenduje się organizację szkoleń oraz kampanii informacyjnych dla przedsiębiorców dotyczących nowych przepisów. Zwiększenie świadomości i wiedzy na temat obowiązujących regulacji pomoże firmom lepiej dostosować się do zmieniającego się otoczenia prawnego.

6. Monitorowanie skutków wprowadzanych regulacji: Należy wprowadzić systematyczne monitorowanie i ocenę skutków nowych przepisów na działalność gospodarczą. Regularne analizy pozwolą na identyfikację problemów oraz wprowadzenie niezbędnych korekt w przepisach, co przyczyni się do ich efektywności i użyteczności.

Skopiowano!

Przejdź do treści