Kwalifikacje a potrzeby uczących się dorosłych. Perspektywa wnioskodawców w ZSK
Autor: Instytut Badań Edukacyjnych
Data publikacji: 2024
Tematyka: Edukacja i Nauka | Prawo
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Publikacja autorstwa Julity Pieńkosz i Mileny Maj analizuje wyzwania związane z opisywaniem kwalifikacji w kontekście Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK). Wnioskodawcy, którzy nie mają wsparcia w zakresie zasad funkcjonowania systemu, często napotykają trudności w opracowywaniu wniosków, szczególnie w zakresie efektów uczenia się. Zmiana podejścia do opisu kwalifikacji, koncentrująca się na weryfikowalności efektów, wymaga od projektantów precyzyjnego formułowania celów edukacyjnych, co bywa skomplikowane.
Badania wykazują, że doświadczenie w tworzeniu kwalifikacji nie zawsze ułatwia proces, a złożoność samej kwalifikacji oraz liczba efektów uczenia się wpływają na postrzeganą trudność zadania. Wnioskodawcy, którzy uczestniczyli w pilotażowych wdrożeniach ZSK, oceniają pracę nad opisem efektów jako mniej skomplikowaną w porównaniu do tych, którzy nie mieli takiego doświadczenia.
Ważnym elementem jest również rola wsparcia instytucjonalnego, które może znacząco ułatwić proces. Publikacja podkreśla znaczenie kryteriów weryfikacji efektów uczenia się oraz ich zrozumiałość dla potencjalnych uczestników kwalifikacji. Wnioski wskazują na potrzebę dalszego wsparcia i edukacji w zakresie tworzenia i opisywania kwalifikacji w ZSK.
Wnioski
Wnioski
1. Ostrożność w identyfikacji i dokumentowaniu: Wnioskodawcy wykazują ostrożność w procesie identyfikacji i dokumentowania swoich kwalifikacji, co może wynikać z obaw przed dodatkowymi trudnościami i kosztami. Brak doświadczenia oraz zasobów w tej dziedzinie wpływa na ich niepewność co do przeprowadzenia tych etapów.
2. Rola doradcy walidacyjnego: Włączenie doradcy walidacyjnego w proces walidacji znacząco zwiększa zaufanie instytucji do kandydatów oraz zgromadzonych przez nich dowodów. Wnioski pokazują, że 92% przypadków, w których uwzględniono etap identyfikacji i dokumentowania, miało miejsce przy udziale doradcy, co podkreśla jego kluczową rolę w procesie.
3. Zrozumienie logiki ZSK: Wnioskodawcy często mają trudności ze zrozumieniem logiki Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK), co prowadzi do nieprawidłowego opisywania efektów uczenia się. Konieczność weryfikacji wszystkich efektów, a nie tylko wybranych treści programowych, wymaga zmiany myślenia i podejścia do opisu kwalifikacji.
4. Problemy z weryfikowalnością efektów uczenia się: Wnioskodawcy napotykają na dylematy związane z weryfikowalnością efektów uczenia się, co często prowadzi do konieczności rezygnacji z niektórych z nich. Proces ten wymaga wielu iteracji i może być czasochłonny, co wpływa na ogólną efektywność przygotowywania wniosków.
5. Koszty uzyskania kwalifikacji: Koszty związane z uzyskaniem kwalifikacji są zróżnicowane i często podawane w przedziałach, co może wprowadzać niejasności. Wnioskodawcy, którzy składają wiele wniosków, mają tendencję do stosowania analogicznych opisów, co może wpływać na jakość i różnorodność przedstawianych danych.
6. Wyzwania w pracy nad efektami uczenia się: Doświadczenie w świadczeniu komercyjnych usług edukacyjnych może stanowić barierę w pracy nad niektórymi elementami kwalifikacji. Wnioskodawcy, przyzwyczajeni do tradycyjnych metod nauczania, mogą mieć trudności w dostosowaniu się do nowego podejścia, które koncentruje się na efektach uczenia się zamiast na treści programowej.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Wzmocnienie wsparcia dla wnioskodawców: Należy zapewnić wnioskodawcom dostęp do kompleksowych zasobów edukacyjnych oraz szkoleń dotyczących zasad funkcjonowania ZSK. Wsparcie to powinno obejmować zarówno materiały informacyjne, jak i warsztaty praktyczne, które pomogą wnioskodawcom lepiej zrozumieć proces opisu kwalifikacji oraz wymogi dotyczące walidacji efektów uczenia się.
2. Ułatwienie procesu walidacji: Warto rozważyć wprowadzenie zróżnicowanych metod walidacji, które będą dostosowane do indywidualnych potrzeb kandydatów. Umożliwi to lepsze uwzględnienie różnorodnych doświadczeń i umiejętności osób przystępujących do walidacji, co może zwiększyć ich zaangażowanie oraz skuteczność procesu.
3. Zwiększenie przejrzystości kryteriów oceny: Należy opracować i upowszechnić jasne kryteria oceny efektów uczenia się, które będą zrozumiałe dla wszystkich interesariuszy. Kryteria te powinny być jednoznaczne i umożliwiać porównywalność wyników walidacji, co przyczyni się do podniesienia jakości opisywanych kwalifikacji.
4. Promowanie współpracy międzysektorowej: Wskazane jest zainicjowanie współpracy pomiędzy instytucjami edukacyjnymi, organizacjami pozarządowymi oraz sektorem prywatnym. Taka współpraca może sprzyjać wymianie doświadczeń oraz najlepszych praktyk w zakresie tworzenia i walidacji kwalifikacji, co w efekcie przyczyni się do lepszego dostosowania oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy.
5. Zwiększenie elastyczności w opisie efektów uczenia się: Należy zachęcać wnioskodawców do stosowania elastycznych podejść w opisie efektów uczenia się, które uwzględniają różnorodność doświadczeń i umiejętności kandydatów. Wprowadzenie operacyjnych czasowników oraz konkretnych kryteriów w opisie efektów może ułatwić ich weryfikację i zwiększyć zrozumienie dla osób zainteresowanych kwalifikacją.
6. Monitorowanie i ewaluacja procesu włączania kwalifikacji: Rekomenduje się regularne monitorowanie oraz ewaluację procesu włączania kwalifikacji do ZSK, aby identyfikować trudności oraz obszary wymagające poprawy. Systematyczna analiza danych pozwoli na bieżąco dostosowywać procedury oraz wsparcie dla wnioskodawców, co przyczyni się do podniesienia jakości i efektywności całego systemu.