Kolej w 2022 r. na tle czterech ostatnich lat w transporcie pasażerskim i towarowym
Autor: Urząd Transportu Kolejowego
Data publikacji: 31/01/2023
Tematyka: Gospodarka i rynek pracy | Infrastruktura | Wojna na Ukrainie
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport analizuje rekordowe wyniki przewozów pasażerskich osiągnięte w związku z likwidacją obostrzeń sanitarnych oraz wzrostem cen paliw i inflacją spowodowaną wojną na Ukrainie. Kolej stanęła przed wyzwaniami związanymi z kryzysem energetycznym, co wpłynęło na konkurencyjność przewozów. Przewoźnicy wskazują na bariery utrudniające efektywną realizację przewozów towarowych, takie jak długi czas przewozu i niska punktualność. Polska, jako ważny węzeł transportowy, ma szansę wykorzystać potencjał kolejowego transportu towarów.
Wnioski
Wnioski
1. Stabilność rynku kolejowego w Polsce w 2022 roku była narażona na zmienne czynniki zewnętrzne, takie jak sytuacja na rynkach paliw i działania wojenne na Ukrainie, co wpłynęło na konkurencyjność kolei w transporcie towarowym.
2. Transport intermodalny stanowi kluczowy obszar wymagający wsparcia, aby utrzymać pozytywny trend rozwoju sprzed 2022 roku.
3. Konieczne jest dalsze inwestowanie w infrastrukturę kolejową, aby zwiększyć efektywność przewozów, poprawić punktualność oraz zwiększyć jakość usług.
4. Rekordowy wzrost masy przewożonych towarów w 2022 roku wskazuje na potencjał rozwoju sektora kolejowego, jednak konieczne są działania mające na celu usprawnienie procesów logistycznych i skrócenie czasu przewozu.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Wprowadzenie programów szkoleniowych dla pracowników sektora kolejowego w zakresie obsługi intermodalnego transportu, aby zwiększyć efektywność i jakość usług.
2. Kontynuacja inwestycji w rozbudowę infrastruktury kolejowej, w tym modernizacja torów, stacji oraz terminali intermodalnych, aby zwiększyć przepustowość i efektywność transportu.
3. Wspieranie badań nad nowymi technologiami w sektorze kolejowym, takimi jak systemy zarządzania logistyką czy automatyzacja procesów, aby zwiększyć konkurencyjność kolei na rynku przewozowym.
4. Współpraca międzynarodowa w celu harmonizacji standardów i procedur w transporcie kolejowym, co przyczyni się do poprawy efektywności i bezpieczeństwa przewozów.