Jak zrównoważona i intermodalna logistyka może wesprzeć rozwój gospodarczy Polski
Autor: Polityka Insight
Data publikacji: 04/2023
Tematyka: Gospodarka i rynek pracy | Infrastruktura
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport skupia się na analizie sektora logistycznego w Polsce i jego wpływie na rozwój gospodarczy kraju. Autorzy zwracają uwagę na potrzebę zwiększenia zrównoważenia transportu oraz wykorzystania intermodalności jako sposobu na ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko. W raporcie poruszane są również kwestie dotyczące infrastruktury, polityki rządu oraz wyzwań, przed jakimi stoi branża TSL.
Wnioski
Wnioski
- Zrównoważona i intermodalna logistyka może przyczynić się do wzrostu konkurencyjności polskiej gospodarki oraz poprawy jakości życia mieszkańców.
- Transport kolejowy ma ogromne znaczenie dla handlu zagranicznego, zwłaszcza pod kątem przewozu surowców i innych materiałów drobnicowych.
- Branża TSL ma kluczowe znaczenie dla Polski pod względem kontrybucji do rozwoju gospodarczego, generowania miejsc pracy oraz wspierania handlu krajowego i zagranicznego.
- Wyzwania dla branży TSL to m.in. rosnące koszty paliwowe, brak kierowców, rosnące wymagania środowiskowe oraz rosnąca konkurencja.
- Usługi TSL pozostaną kluczowym sektorem gospodarki, choć ich rola będzie się zmieniać. Deglobalizacja wymuszona czynnikami geopolitycznymi i rosnącą świadomością środowiskową konsumentów wpłynie na skrócenie łańcuchów dostaw, w których coraz większą rolę będą odgrywały ekologiczne środki transportu: pojazdy elektryczne i rowery w miastach oraz pociągi na trasach dalekodystansowych.
- Siła branży TSL polega na jej dywersyfikacji i istnieniu alternatywnych szlaków, wykorzystujących współpracę firm prywatnych i państwowych oraz publicznych operatorów infrastruktury w ramach transportu intermodalnego. Wspieranie i chronienie tej różnorodności jest skuteczniejszą metodą zapewnienia wzrostu gospodarczego i bezpieczeństwa narodowego (ekonomicznego i logistycznego) niż sztuczne wzmacnianie państwowych koncernów.
- Branża stoi u progu niezbędnej, stosunkowo szybkiej i bardzo głębokiej transformacji technologicznej związanej z kwestiami środowiskowymi. W interesie polskiej gospodarki jest wspieranie transformacji, stawianie ambitnych celów i utrzymanie pozycji lidera. Próby spowolnienia transformacji czy łagodzenia celów klimatycznych pogłębią katastrofę klimatyczną, a ostatecznie i tak są skazane na porażkę.
- Polska branża TSL potrzebuje środowiskowo i społecznie odpowiedzialnej strategii. Obecnie prowadzone działania (budowa CPK, przyjęcie Strategii Zrównoważonego Rozwoju) skupione są na inwestycjach infrastrukturalnych oraz wspieraniu państwowych operatorów, a nie na stworzeniu kompleksowej strategii obejmującej cały rynek.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
- Wprowadzenie ambitnych celów środowiskowych dla branży TSL, które będą zachęcać do zwiększenia zrównoważenia transportu.
- Wspieranie rozwoju transportu intermodalnego, który pozwoli na ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko.
- Wprowadzenie działań urbanistycznych, które będą zachęcać do korzystania z transportu publicznego oraz rowerów i pieszych.
- Wspieranie rozwoju transportu kolejowego, który ma ogromne znaczenie dla handlu zagranicznego i przewozu surowców.
- Wprowadzenie programów szkoleniowych dla kierowców, które pozwolą na zwiększenie ich kwalifikacji oraz poprawę bezpieczeństwa na drogach.
- Wspieranie rozwoju nowych technologii, które pozwolą na zwiększenie efektywności transportu oraz ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko.