JAK WSPIERAMY DZIECI W KRYZYSIE DZIĘKI SŁUCHACZOM RADIA 357
Autor:
Data publikacji: 12/2024
Tematyka: Edukacja i Nauka
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Zespół Szkół Mundurowo-Technicznych w Ostrowie oferuje wsparcie psychologiczne dla uczniów, kładąc nacisk na rozwój umiejętności emocjonalno-społecznych. W ramach zorganizowanych warsztatów psychologiczno-terapeutycznych uczestniczyło 100 uczniów, którzy zdobyli wiedzę na temat asertywności, samoświadomości oraz radzenia sobie ze stresem. W szkole w Kruszewcu, zlokalizowanej w obszarze o niskich dochodach, objęto wsparciem 205 uczniów, oferując im terapie i warsztaty mające na celu poprawę ich funkcjonowania w szkole i codziennym życiu.
W Świetlicy, która działa w warunkach wojennych, dzieci mają dostęp do różnorodnych zajęć, w tym arteterapii i warsztatów psychologicznych. Miesięcznie odbywa się tam ponad 40 indywidualnych spotkań z psychologiem oraz 120 godzin arteterapii. Dodatkowo, organizowane są wakacyjne obozy i wycieczki terapeutyczne.
W ramach działań wspierających młodych liderów, 31 aktywistów otrzymało indywidualny tutoring od doświadczonych psychologów, co miało na celu poprawę ich dobrostanu psychicznego. Dzięki wsparciu Fundacji PVE Dobra Energia oraz darczyńców, zrealizowano wiele projektów, które znacząco wpłynęły na życie dzieci i młodzieży w Polsce i Ukrainie.
Wnioski
Wnioski
1. Wzrost zapotrzebowania na indywidualną pomoc psychologiczną dla dzieci i młodzieży w Polsce i Ukrainie wskazuje na rosnące problemy emocjonalne i psychiczne wśród młodego pokolenia, szczególnie w kontekście trudnych warunków rodzinnych oraz wpływu pandemii i konfliktów zbrojnych.
2. Warsztaty psychologiczno-terapeutyczne organizowane w szkołach, takie jak Zespół Szkół Mundurowo-Technicznych w Ostrowie, skutecznie przyczyniają się do rozwijania umiejętności emocjonalno-społecznych uczniów, co jest kluczowe dla ich zdrowia psychicznego oraz zdolności do radzenia sobie w sytuacjach stresowych.
3. Programy wsparcia dla rodzin, takie jak Klub Integracji Rodzin Ukraińskich, pokazują, że kompleksowe podejście do pomocy, obejmujące zarówno dzieci, jak i ich opiekunów, jest niezbędne do skutecznego radzenia sobie z wyzwaniami emocjonalnymi i społecznymi, które dotykają całe rodziny.
4. Wzmożona aktywność w zakresie organizacji półkolonii i zajęć edukacyjnych dla dzieci, nawet w trudnych warunkach, podkreśla znaczenie zapewnienia dzieciom możliwości rozwoju społecznego i emocjonalnego, co jest kluczowe dla ich dobrostanu w obliczu kryzysów.
5. Indywidualny tutoring dla młodych liderów i aktywistów społecznych jest istotnym narzędziem w budowaniu ich pewności siebie oraz umiejętności radzenia sobie z presją społeczną, co może przyczynić się do ich lepszego zaangażowania w działania na rzecz społeczności.
6. Sukces zbiórek na pomoc psychologiczną, takich jak ta zorganizowana przez Radio 357, dowodzi, że społeczeństwo jest gotowe wspierać inicjatywy mające na celu poprawę jakości życia dzieci i młodzieży, co może prowadzić do dalszego rozwoju programów wsparcia i zwiększenia ich dostępności.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Wzmacnianie programów profilaktycznych: Należy kontynuować i rozwijać warsztaty profilaktyczne dotyczące uzależnień behawioralnych od nowych technologii, aby zwiększyć świadomość uczniów na temat negatywnego wpływu mediów cyfrowych oraz hejtu w sieci. Programy te powinny być dostosowane do różnych grup wiekowych, aby skuteczniej odpowiadać na ich specyficzne potrzeby.
2. Zwiększenie dostępu do terapii grupowej: Warto zainwestować w rozwój terapii grupowej dla młodzieży, szczególnie w kontekście wsparcia dla uchodźców. Umożliwienie dzieciom i młodzieży nawiązywania relacji społecznych w bezpiecznym środowisku może znacząco poprawić ich samopoczucie i zdolności adaptacyjne.
3. Integracja działań edukacyjnych i artystycznych: Należy promować programy, które łączą edukację z zajęciami artystycznymi, takimi jak arteterapia. Takie podejście może wspierać rozwój emocjonalny dzieci, a także stymulować ich kreatywność i umiejętności społeczne.
4. Wsparcie dla rodzin: Wprowadzenie kompleksowych programów wsparcia dla rodzin, w tym zajęć dla rodziców, które pomogą im lepiej zrozumieć potrzeby ich dzieci oraz nauczyć się skutecznych metod komunikacji i radzenia sobie z emocjami. Tego rodzaju wsparcie może przyczynić się do poprawy relacji rodzinnych i ogólnego dobrostanu dzieci.
5. Edukacja w zakresie zdrowia psychicznego: W szkołach powinny być wprowadzone programy edukacyjne dotyczące zdrowia psychicznego, które pomogą uczniom zrozumieć i rozpoznawać problemy emocjonalne oraz zachęcą ich do szukania pomocy w trudnych sytuacjach. Edukacja ta powinna obejmować również tematykę radzenia sobie ze stresem i presją rówieśniczą.
6. Współpraca z lokalnymi organizacjami: Należy zacieśnić współpracę z lokalnymi organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami, które oferują wsparcie psychologiczne i socjalne. Taka kooperacja może przyczynić się do lepszego dostosowania programów wsparcia do potrzeb społeczności oraz zwiększenia ich efektywności.