close

Raport

W tematyce: Edukacja i Nauka

Jak przygotować i przeprowadzić walidację. Wskazówki dla instytucji certyfikujących

Data publikacji: 2023

Tematyka: Edukacja i Nauka | Media | Prawo

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Dokument „Jak przygotować i przeprowadzić walidację. Wskazówki dla instytucji certyfikujących” dostarcza istotnych informacji na temat efektywnego procesu walidacji. Kluczowym elementem jest precyzyjne wypełnienie formularzy, co wymaga jasności i zrozumiałości treści. Wskazówki dotyczące przygotowania do rozmowy z komisją walidacyjną podkreślają znaczenie strukturyzacji przekazu oraz uwzględnienia czasu przeznaczonego na spotkanie.

W kontekście dostosowania narzędzi walidacyjnych, dokument zwraca uwagę na indywidualne potrzeby osób z niepełnosprawnościami, sugerując różnorodne metody, takie jak analiza dowodów, wywiady oraz obserwacje. Wskazówki dotyczące instrukcji do testów podkreślają konieczność jasnego przedstawienia zasad wypełniania formularzy, co ma na celu uniknięcie nieporozumień i zapewnienie rzetelności.

Dodatkowo, dokument promuje stosowanie prostego języka w komunikacji, co ma na celu zwiększenie dostępności informacji dla wszystkich kandydatów. Zasady te obejmują użycie krótkich zdań, logiczne podział tekstu oraz unikanie skomplikowanej gramatyki. Całość materiału ma na celu wsparcie instytucji certyfikujących w skutecznym przeprowadzaniu walidacji, co jest kluczowe dla zapewnienia jakości i trafności oceniania kompetencji.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. Wprowadzenie obiektywnych kryteriów oceny oraz szczegółowych instrukcji dla asesorów jest kluczowe dla zapewnienia rzetelności i przejrzystości procesu walidacji, co umożliwia skuteczną weryfikację wyników oraz ewentualne odwołania ze strony kandydatów.

2. Zastosowanie podwójnego sprawdzania ocen, gdzie odpowiedzi są analizowane przez dwóch asesorów, minimalizuje ryzyko błędów w ocenie oraz zwiększa obiektywność wyników, co jest szczególnie istotne w kontekście zadań otwartych.

3. Opracowanie arkuszy oceny, które integrują zarówno obserwację wykonywanych zadań, jak i ocenę odpowiedzi na pytania, sprzyja efektywności pracy asesorów, eliminując potrzebę korzystania z wielu dokumentów podczas walidacji.

4. Kryteria weryfikacji powinny być ściśle powiązane z efektami uczenia się, co pozwala na precyzyjne dopasowanie zadań do oczekiwanych umiejętności i wiedzy uczestników, a tym samym na skuteczniejsze ocenianie ich kompetencji.

5. Szkolenie asesorów w zakresie korzystania z narzędzi oceny oraz ustalanie podziału ról w zespole oceniającym przyczynia się do stworzenia jednolitych standardów oceny, co zwiększa spójność i jakość przeprowadzanych walidacji.

6. Wprowadzenie elastyczności w zadawaniu pytań podczas obserwacji oraz wywiadów pozwala asesorom na lepsze dostosowanie się do sytuacji i potrzeb uczestników, co może prowadzić do bardziej trafnych ocen i lepszego zrozumienia ich umiejętności.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Wprowadzenie standardowego arkusza oceny wywiadu oraz klucza odpowiedzi, aby zapewnić jednolitą i obiektywną ocenę wypowiedzi uczestników. Klucz oceny powinien być jasno sformułowany, co umożliwi asesorom stosowanie tych samych kryteriów podczas oceny.

2. Szkolenie asesorów w zakresie korzystania z narzędzi oceny oraz ustalenie podziału ról w trakcie wywiadów. Właściwe przygotowanie asesorów zwiększy rzetelność procesu oceny i pozwoli na lepsze zarządzanie interakcjami z uczestnikami.

3. Zbieranie referencji w formie pisemnej, przy użyciu ustrukturyzowanych formularzy referencyjnych. Taki sposób dokumentacji zwiększy wiarygodność informacji oraz odpowiedzialność osób udzielających referencji.

4. Wprowadzenie podwójnego sprawdzania ocen, gdzie odpowiedzi jednego uczestnika będą oceniane przez dwóch asesorów. Taki mechanizm minimalizuje ryzyko błędów w ocenie i zwiększa obiektywność procesu walidacji.

5. Integracja oceny wywiadu z innymi metodami weryfikacji, takimi jak analiza dowodów czy obserwacja. Umiejscowienie miejsca na ocenę wywiadu w arkuszu obserwacji pozwoli na bardziej spójną i efektywną ocenę kompetencji uczestników.

6. Dokumentowanie wyników ocen w sformalizowanych dokumentach, takich jak formularze oceny testu. Przejrzystość w dokumentacji wyników umożliwi łatwiejszą weryfikację ocen oraz zapewni możliwość odwołania się od wyników przez uczestników.

Skopiowano!

Przejdź do treści