close

Raport

W tematyce: Administracja publiczna

Istniejące i przyszłe rozwiązania IT w postępowaniu wieczystoksięgowym przy zachowaniu podstawowych zasad postępowania i ustroju ksiąg wieczystych – analiza prawnoporównawcza

Data publikacji: 01/2022

Link źródłowy: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport „Istniejące i przyszłe rozwiązania IT w postępowaniu wieczystoksięgowym” analizuje wpływ informatyzacji na proces postępowania wieczystoksięgowego oraz przedstawia porównanie rozwiązań prawnych w tym zakresie w różnych krajach. Autorzy raportu skupiają się na zagadnieniach związanych z zachowaniem podstawowych zasad postępowania i ustroju ksiąg wieczystych. W raporcie omówiono także nowelizację k.p.c. z 15 stycznia 2015 r., która wprowadziła wymóg inicjowania postępowania wieczystoksięgowego przez niektóre podmioty za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

  1. Informatyzacja procesu postępowania wieczystoksięgowego może przyczynić się do zwiększenia jego efektywności i usprawnienia działania sądów wieczystoksięgowych.
  2. Wdrożenie systemów teleinformatycznych może ułatwić inicjowanie postępowań wieczystoksięgowych przez podmioty, które są do tego zobowiązane.
  3. Automatyzacja doręczeń zawiadomień o wpisie w rejestrze może przyspieszyć i ułatwić proces wpisu do ksiąg wieczystych.
  4. Wprowadzenie drukowania dokumentów w postaci elektronicznej może zredukować ilość papieru wykorzystywanego w procesie postępowania wieczystoksięgowego.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

  1. Wdrożenie systemów teleinformatycznych powinno być kontynuowane i rozwijane, aby umożliwić inicjowanie postępowań wieczystoksięgowych przez podmioty zobowiązane do tego.
  2. Należy rozważyć wprowadzenie systemów umożliwiających użytkownikom sprawdzanie dokonywanych w rejestrze wpisów, podobnie jak ma to miejsce w Estonii.
  3. W celu zwiększenia efektywności procesu postępowania wieczystoksięgowego, należy rozważyć automatyzację niektórych jego elementów, takich jak np. doręczenia zawiadomień.
  4. Wprowadzenie drukowania dokumentów w postaci elektronicznej powinno być kontynuowane i rozwijane, aby zredukować ilość papieru wykorzystywanego w procesie postępowania wieczystoksięgowego.

Skopiowano!

Przejdź do treści