Funkcjonowanie posterunków Policji
Autor: Najwyższa Izba Kontroli
Data publikacji: 23/04/2024
Tematyka: Administracja publiczna | Bezpieczeństwo i obronność
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport przedstawia wyniki kontroli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Komendy Głównej Policji, pięciu komend wojewódzkich Policji i dziesięciu komend powiatowych/miejskich Policji. Ponadto zaprezentowano wyniki badania kwestionariuszowego mieszkańców 165 gmin, w których utworzono posterunki Policji. W okresie objętym kontrolą (od 1 stycznia 2016 r. do 30 czerwca 2023 r.) badano m.in. czy w posterunkach Policji tworzonych w latach 2016–2021 zapewniono odpowiednie warunki służby policjantów, jak i warunki przyjmowania interesantów oraz czy utworzone w latach 2016–2021 posterunki Policji pozwalały na podejmowanie aktywnych działań prewencyjnych oraz przyczyniały się do skutecznego reagowania Policji na zgłoszenia o przestępstwach, wykroczeniach i zaginięciach osób. Kontrola przeprowadzona przez NIK w terenowych jednostkach Policji ujawniła istotne problemy związane z organizacją nowo utworzonych posterunków. Kluczowym zagadnieniem są niskie stany etatowe oraz wysoki poziom wakatów, przekraczający 10% na dzień 1 lipca 2023 roku. Większość z badanych posterunków składała się z zaledwie pięciu do siedmiu funkcjonariuszy, co znacząco ograniczało ich zdolność do zapewnienia całodobowej obsługi obywateli oraz organizacji służby patrolowej w trybie zmianowym. W skrajnych przypadkach posterunki były niedostępne przez blisko trzy tygodnie, co było wynikiem absencji kadrowych oraz trudności w ułożeniu zmian. Pomimo podejmowanych działań mających na celu wzmocnienie kadry, sytuacja w wielu jednostkach pozostaje problematyczna.
Wnioski
Wnioski
1. Prowadzony z dużą intensywnością od 2016 r. proces reaktywacji posterunków nie wynikał z obiektywnych kryteriów odwołujących się do stanu bezpieczeństwa oraz skuteczności działania terenowych jednostek Policji. Komendant Główny Policji oraz nadzorujący go Minister nie mieli wiedzy, czy wydatkowanie przez Policję kwoty co najmniej 107,5 mln zł na odtworzenie posterunków było w świetle art. 44 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych rozwiązaniem celowym i racjonalnym, a także czy przyczyniło się do poprawy bezpieczeństwa obywateli.
2. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Komendant Główny Policji w sposób nierzetelny nadzorowali proces reaktywacji posterunków. Prowadzony przez nich monitoring koncentrował się na danych statystycznych dotyczących liczby nowo utworzonych posterunków oraz terminach ich otwarcia.
3. W nowo utworzonych posterunkach zapewniono, co do zasady, odpowiednie warunki służby oraz przyjmowania interesantów.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Opracowanie rzetelnej analizy, bazującej na obiektywnych wskaźnikach i uwzględniającej poniesione koszty, przedstawiającej dotychczasowe rezultaty procesu reaktywacji posterunków Policji, obejmującej w szczególności efektywność funkcjonowania komend powiatowych/miejskich Policji, w ramach których utworzono PP, w porównaniu do komend w których ich nie wyodrębniono.
2. Wdrożenie mechanizmów pozwalających na bieżące monitorowanie oraz dokonywanie okresowych ocen wpływu odtwarzanych posterunków Policji na poprawę bezpieczeństwa publicznego i ochronę obywateli.
3. Opracowanie, w oparciu o wyniki ww. działań i analiz, koncepcji dalszego rozwoju struktur terenowych jednostek organizacyjnych Policji.