Funkcjonowanie państwowych wyższych szkół zawodowych
Autor: Najwyższa Izba Kontroli
Data publikacji: 07/2023
Tematyka: Edukacja i Nauka
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport przedstawia wyniki kontroli 13 publicznych uczelni zawodowych (w Chełmie, Gnieźnie, Koszalinie, Oświęcimiu, Nowym Targu, Pile, Przemyślu, Raciborzu, Sanoku, Suwałkach, Tarnobrzegu oraz Wałczu). W okresie objętym kontrolą (2019 – 2022) zbadano m.in., czy działalność państwowych wyższych szkół zawodowych dostosowano do wymogów obowiązujących uregulowań prawnych i organizacyjnych w kontekście zachodzących zmian
na rynku oraz czy bazę naukowo – dydaktyczną tych uczelni dostosowano do realizacji kształcenia na poszczególnych kierunkach studiów.
Wnioski
Wnioski
1. Wszystkie skontrolowane publiczne uczelnie zawodowe realizowały podstawowe zadanie polegające na prowadzeniu kształcenia na studiach.
2. Nieprawidłowości w zakresie planowania strategicznego, zapewnienia bezpiecznych warunków kształcenia oraz planowania i realizacji działalności finansowej miały niekorzystny wpływ na efektywność zarządzania kontrolowanymi uczelniami, a także
na optymalne dostosowanie oferty edukacyjnej do dynamicznie zmieniających się uwarunkowań na rynku pracy.
3. Oferowane kierunki studiów uwzględniały potrzeby kształcenia w zawodach
deficytowych, choć żadna ze skontrolowanych uczelni nie kształciła w jednym z takich zawodów, tj. położnej.
4. Uczelnie w niewystarczający sposób korzystały także z możliwości przewidzianych przepisami prawa, pozwalających na lepsze dostosowanie oferty kształcenia do potrzeb pracodawców oraz dalszy rozwój umiejętności praktycznych studentów.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Podjęcie przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki działań legislacyjnych ukierunkowanych przede wszystkim na wprowadzenie systemowych zmian doprecyzowujących zasady prowadzania gospodarki finansowej uczelni.
2. Opracowanie i wprowadzenie do porządku prawnego uczelni regulacji
precyzujących sposób realizacji przez senat uczelni ustawowego zadania
oceny jej funkcjonowania.
3. Wdrożenie systemu badania satysfakcji pracodawców w odniesieniu
do poziomu przygotowania zawodowego absolwentów uczelni zawodowych.
4. Rozwijanie i promocja dualnej formy studiów służącej pogłębianiu praktycznych umiejętności przyszłych pracowników, zgodnie z potrzebami pracodawców. 5. Wprowadzenie rozwiązań służących efektywnemu pozyskiwaniu informacji
od absolwentów uczelni celem lepszego dostosowania oferty kształcenia do
bieżących potrzeb pracodawców.
6. Wdrożenie mechanizmów kontroli zarządczej zapewniających bezpieczne
warunki kształcenia oraz prowadzenie gospodarki finansowej uczelni zgodnie z
przepisami prawa i procedurami wewnętrznymi.