close

Raport

W tematyce: Ekonomia

Francuskie firmy w Polsce

Data publikacji: 08/2021

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport „Francuskie firmy w Polsce” przygotowany przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców przedstawia problem asymetrii w stosunkach handlowych i gospodarczych między Polską a Francją. Dokument skupia się na obecności francuskiego kapitału w Polsce oraz problemach związanych z unikaniem opodatkowania przez francuskie korporacje. W raporcie przedstawione są propozycje rozwiązań mających na celu zwiększenie transparentności i sprawiedliwości podatkowej w Polsce.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

  1. Francuskie firmy działające w Polsce osiągają znaczne korzyści kosztem polskiego podatnika, co wynika z nieefektywności systemu podatkowego w Polsce. 
  2. Niektóre francuskie firmy w latach 2015-2019 otrzymały od polskich instytucji państwowych pomoc publiczną o znacznie większej wartości, niż odprowadzony przez te podmioty podatek CIT.
  3. Gdyby wprowadzono minimalny CIT od przychodu, jedna z francuskich sieci handlowych w latach 2015 – 2019 zapłaciłaby 510 mln zł podatku korporacyjnego zamiast w rzeczywistości uiszczonego 1,8 mln zł.
  4. Praktyki protekcjonistyczne stosowane przez Francję utrudniają prowadzenie biznesu polskim przedsiębiorcom we Francji, co wpływa negatywnie na asymetrię w stosunkach handlowych i gospodarczych między Polską a Francją. 

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

  1. Polska powinna wprowadzić bardziej efektywny system podatkowy, który zwiększyłby transparentność i sprawiedliwość podatkową, a także zachęcałby do inwestycji zagranicznych. 
  2. Konieczne jest wprowadzenie zmian w polskim systemie prawnym, które ułatwią prowadzenie biznesu i zwiększą bezpieczeństwo inwestycji zagranicznych. 
  3. Polska powinna działać na rzecz zwiększenia integracji europejskiej, co pozwoliłoby na wyeliminowanie praktyk protekcjonistycznych stosowanych przez niektóre kraje członkowskie
  4. Konieczne jest zwiększenie świadomości polskich przedsiębiorców na temat możliwości inwestycyjnych we Francji oraz sposobów radzenia sobie z problemami związanymi z prowadzeniem biznesu we Francji.

Skopiowano!

Przejdź do treści