Finanse ochrony zdrowia pod ścisłym nadzorem procedury nadmiernego deficytu
Data publikacji: 02/2025
Tematyka: Ekonomia
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
W 2025 roku polskie finanse publiczne będą pod ścisłym nadzorem Komisji Europejskiej w związku z procedurą nadmiernego deficytu (EDP). Polska zobowiązana jest do realizacji zaleceń KE oraz składania szczegółowych sprawozdań dotyczących podjętych działań. W obliczu rosnącego deficytu, który w budżecie na 2025 rok oszacowano na 5,7% PKB, konieczne są działania mające na celu jego redukcję, aby uniknąć spirali zadłużenia, która może doprowadzić do wzrostu długu do niemal 100% PKB w ciągu 15 lat.
W kontekście ochrony zdrowia, plan finansowy NFZ na 2025 rok, wynoszący 197,8 miliardów złotych, jest niedoszacowany w porównaniu do inflacji, co stwarza ryzyko niewystarczających środków na realizację ustaw o minimalnych wynagrodzeniach. Wzrost wynagrodzeń w sektorze zdrowia, który wyniósł 14,3% w 2024 roku, dodatkowo zwiększa presję na budżet.
W odpowiedzi na te wyzwania, wprowadzono zmiany w ustawie o finansach publicznych, w tym uszczelnienie reguły wydatkowej, co ma na celu zwiększenie efektywności zarządzania finansami publicznymi. Te reformy są niezbędne dla realizacji płatności z Unii Europejskiej oraz stabilizacji sytuacji finansowej kraju.
Wnioski
Wnioski
1. Wzrost luki finansowej Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ) w 2024 roku, który zwiększył się z 10,7 miliarda złotych do 30,4 miliarda złotych, wskazuje na konieczność pilnych działań w celu stabilizacji finansów publicznych oraz zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych.
2. Wprowadzenie zmian w Stabilizującej Regule Wydatkowej, które obejmują wszystkie państwowe fundusze celowe oraz instytucje budżetowe, ma na celu uszczelnienie systemu finansowego i zwiększenie efektywności wydatków publicznych, co jest kluczowe w kontekście rosnącego deficytu budżetowego.
3. Realizacja wydatków na zdrowie w relacji do PKB w 2023 roku, wynosząca 7,05%, znacznie przekracza ustawowe minima, co sugeruje, że obecny model finansowania ochrony zdrowia wymaga przemyślenia i dostosowania do rzeczywistych potrzeb systemu.
4. Procedura nadmiernego deficytu, wszczęta przez Radę Unii Europejskiej wobec Polski, podkreśla potrzebę redukcji deficytu budżetowego o około 110-120 miliardów złotych, co wymaga wdrożenia skutecznych strategii fiskalnych oraz reform w obszarze wydatków publicznych.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Zwiększenie efektywności wydatków publicznych na ochronę zdrowia: Należy wdrożyć mechanizmy monitorowania i oceny efektywności wydatków w sektorze zdrowia, aby zapewnić, że środki są alokowane w sposób optymalny. Współpraca z międzynarodowymi instytucjami, takimi jak Międzynarodowy Fundusz Walutowy, może pomóc w identyfikacji najlepszych praktyk i innowacyjnych rozwiązań.
2. Reforma systemu finansowania NFZ: Konieczne jest przeprowadzenie kompleksowej reformy systemu finansowania Narodowego Funduszu Zdrowia, aby zredukować lukę finansową oraz dostosować wydatki do rzeczywistych potrzeb zdrowotnych społeczeństwa. Wprowadzenie elastycznych mechanizmów finansowania może pomóc w lepszym reagowaniu na zmieniające się warunki.
3. Wzmocnienie nadzoru nad deficytem budżetowym: Rekomenduje się ustanowienie silniejszych mechanizmów nadzoru nad deficytem budżetowym, aby zapobiec jego dalszemu wzrostowi. Regularne raportowanie i transparentność działań podejmowanych w celu redukcji deficytu powinny być priorytetem, co pozwoli na lepsze zarządzanie finansami publicznymi.
4. Zwiększenie inwestycji w profilaktykę zdrowotną: Należy skoncentrować się na zwiększeniu inwestycji w programy profilaktyczne, które mogą przyczynić się do obniżenia kosztów leczenia w przyszłości. Edukacja zdrowotna oraz promocja zdrowego stylu życia powinny być integralną częścią strategii zdrowotnej.