close

Raport

W tematyce: Administracja publiczna

Elektroniczne wnioski i tytuły wykonawcze w postępowaniu egzekucyjnym w administracji

Data publikacji: 01/2023

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport przedstawia wyniki kontroli Ministerstwa Finansów, Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie, pięciu urzędów skarbowych, dziewięciu urzędów gmin, pięciu starostw powiatowych w latach 2019 – 2022 pod kątem elektronicznej formy przekazywania wniosków egzekucyjnych i tytułów wykonawczych Kontrolerzy badali, czy wdrożenie takich czynności przyczyniło się do uproszczenia i usprawnienia procedur obowiązujących w egzekucji administracyjnej.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

  1. Wprowadzenie obowiązku przekazywania w formie elektronicznej tytułów wykonawczych nie przyczyniło się w pełni do uproszczenia i usprawnienia procedur egzekucji administracyjnej – wynikało to przede wszystkim z nieprawidłowości związanych z przygotowaniem i wdrożeniem elektronicznych tytułów wykonawczych oraz uruchomieniem systemu teleinformatycznego do ich przesyłania
  2. Opóźnienia we wdrożeniu systemu eTW do przesyłania elektronicznych tytułów wykonawczych i występujące błędy na początkowym etapie jego funkcjonowania sprawiły, że w konsekwencji na dzień uruchomienia tej aplikacji, dostęp do niej posiadało jedynie 28% ogółu wierzycieli w kraju oraz 21% jednostek objętych kontrolą
  3. Po 1 lipca 2021 r. w skontrolowanych jednostkach, w porównaniu do okresu przed uruchomieniem Aplikacji eTW, skrócił się średni czas od wpływu tytułu wykonawczego do organu egzekucyjnego do wszczęcia egzekucji oraz średni czas od dnia wystawienia tytułu do dnia wyegzekwowania należności

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

  1. Do Ministra Finansów: określenie terminu, w którym wierzyciel będzie zobowiązany do wystawienia tytułu wykonawczego i wysłania go do organu egzekucyjnego;
  2. Do Ministra Cyfryzacji: uregulowanie zasad wykorzystywania przez pracowników urzędów administracji publicznej profilu zaufanego w trakcie realizacji zadań służbowych m.in. w celu uwierzytelniania w systemach teleinformatycznych lub stworzenie możliwości uwierzytelniania w tych systemach bez konieczności wykorzystywania profilu zaufanego, który ma charakter prywatny i jego założenie opiera się na zasadzie dobrowolności
  3. Do prezydentów miast, burmistrzów, wójtów i starostów: Prezydenci miast, burmistrzowie, wójtowie, starostowie: podjęcie działań w celu wyeliminowania stwierdzonych w wyniku kontroli nieprawidłowości dotyczących opieszałości w wystawianiu tytułów wykonawczych.

Skopiowano!

Skip to content