Edukacja finansowa w Polsce. Analiza stanu umiejętności finansowych i możliwości ich rozwoju
Autor: SpotData
Data publikacji: 06/2023
Tematyka: Edukacja i Nauka | Ekonomia
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport na temat edukacji finansowej w Polsce przedstawia wyniki badań dotyczących poziomu kompetencji finansowych młodzieży oraz dorosłych w Polsce. W raporcie znajdują się również przykłady inicjatyw edukacyjnych z innych krajów oraz rekomendacje dla Polski. Raport ma na celu zwrócenie uwagi na potrzebę edukacji finansowej w Polsce oraz przedstawienie propozycji działań, które mogą przyczynić się do poprawy sytuacji.
Wnioski
Wnioski
- Zgodnie z badaniami wciąż 37 proc. Polaków ocenia swoją wiedzę z dziedziny finansów jako „raczej małą” lub „bardzo małą”. Co więcej, wśród osób w wieku 18–24 lat ten odsetek wzrasta
- Zgodnie z danymi PISA 2018 około 85 proc. 15-latków z krajów OECD i ponad 90 proc. uczniów z Polski dysponuje biegłością finansową umożliwiającą zastosowanie wiedzy na temat powszechnych produktów finansowych i wykazuje rozumienie relacji między kategoriami finansowym
- Głównym źródłem wiedzy wśród uczniów na temat finansów są rodzice i inni dorośli krewni – deklaruje tak 94 proc. 15-latków. Na drugim miejscu jest internet (79 proc.). Zaledwie 34 proc. uczniów w Polsce uzyskuje informacje od nauczycieli.
- Programy i zajęcia szkolne powinny w większym stopniu obejmować elementy praktyczne, a także koncentrować się na podstawowych zagadnieniach.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Stworzenie budzącej zaufanie i łatwej w obsłudze platformy poświęconej edukacji finansowej konsumentów.
2. Wprowadzenie programów edukacyjnych dla nauczycieli, aby zwiększyć ich wiedzę z zakresu finansów i umożliwić im lepsze przekazywanie tej wiedzy uczniom.
3. Skierowanie inicjatyw i programów z zakresu edukacji finansowej do osób dorosłych charakteryzujących się niższymi kompetencjami i świadomością finansową.
4. Współpraca władz publicznych z sektorem prywatnym (np. bankami) może zaowocować rozwiązaniami przyczyniającymi się do wzrostu świadomości w zakresie rynku finansowego i budowania zaufania konsumentów do instytucji finansowych.