Działania Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie weryfikacji prawidłowości korzystania z ulgi termomodernizacyjnej.
Autor: Najwyższa Izba Kontroli
Data publikacji: 21/03/2025
Tematyka: Administracja publiczna | Energetyka | Ochrona środowiska | Prawo
Link źródłowy: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Dokument omawia działania Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) oraz Ministerstwa Finansów w zakresie ulgi termomodernizacyjnej, mającej na celu wsparcie przedsięwzięć związanych z poprawą efektywności energetycznej budynków. W marcu 2023 roku Minister Finansów wydał objaśnienia dotyczące interpretacji przepisów podatkowych, które miały na celu zapewnienie jednolitego stosowania prawa. Zwrócono uwagę na nieprawidłowości w procedurach weryfikacyjnych w urzędach skarbowych, w tym brak dokumentacji rozmów telefonicznych oraz niezgodności dat w systemach zarządzania ryzykiem.
W latach 2022-2023, KAS przeprowadziła analizy dotyczące korzystania z ulgi, a wyniki kontroli wykazały, że większość skarg podatników na decyzje dotyczące ulgi była korzystna dla organów podatkowych. W 2023 roku Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) wydał 164 interpretacje indywidualne, co stanowiło spadek w porównaniu do roku 2022. W pierwszej połowie 2024 roku liczba interpretacji wzrosła o 4,4%. Najczęściej analizowane kwestie dotyczyły wydatków na materiały budowlane, montaż instalacji oraz rodzaje urządzeń. Odsetek zaskarżonych interpretacji w 2023 roku wyniósł 0,6%, co wskazuje na stabilizację w zakresie sporów podatkowych związanych z ulgą.
Wnioski
Wnioski
1. Należy wprowadzić systematyczne procedury pozyskiwania danych o dotacjach z instytucji ochrony środowiska, aby zapewnić pełną transparentność i rzetelność w procesie weryfikacji ulg termomodernizacyjnych. Współpraca z tymi instytucjami jest kluczowa dla skutecznego monitorowania i oceny korzystania z ulg przez podatników.
2. Wymagana jest bieżąca weryfikacja, czy podatnicy, którzy skorzystali z dofinansowania z WFOŚiGW, prawidłowo uwzględniają te dotacje w swoich zeznaniach podatkowych. Taka kontrola pozwoli na eliminację nieprawidłowości i zapewnienie zgodności z obowiązującymi przepisami.
3. Konieczne jest zwiększenie nadzoru nad czynnościami sprawdzającymi oraz postępowaniami podatkowymi, aby zapewnić skuteczność i rzetelność procesów związanych z zatwierdzaniem nadpłat i zwrotów. Wzmocnienie tych działań przyczyni się do poprawy jakości obsługi podatników.
4. W celu poprawy efektywności działań kontrolnych, należy wprowadzić obowiązek dokumentowania wszystkich czynności sprawdzających, w tym sporządzania adnotacji z przeprowadzonych rozmów oraz protokołów z analiz. Taki krok zwiększy przejrzystość procesów kontrolnych i ułatwi późniejsze audyty.
5. Istnieje potrzeba jednoznacznego określenia przepisów dotyczących ulg termomodernizacyjnych, aby uniknąć szerokiej interpretacji przepisów przez podatników. Ustalenie klarownych zasad rozliczania ulg przyczyni się do zwiększenia pewności prawnej i ułatwi podatnikom korzystanie z przysługujących im ulg.
6. Wskazane jest, aby Ministerstwo Finansów kontynuowało działania analityczne dotyczące korzystania z ulg termomodernizacyjnych, w tym monitorowanie orzeczeń sądowych w sprawach skarg podatników. Regularna analiza tych danych pozwoli na identyfikację trendów oraz potencjalnych obszarów do poprawy w systemie ulg.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Wprowadzenie systematycznego pozyskiwania danych o dotacjach z instytucji ochrony środowiska, co pozwoli na bieżące monitorowanie i weryfikację, czy podatnicy skorzystali z dofinansowania oraz czy dokonali prawidłowego rozliczenia ulgi termomodernizacyjnej.
2. Zwiększenie nadzoru nad czynnościami sprawdzającymi oraz postępowaniami podatkowymi, aby zapewnić rzetelność i dokładność w procesie weryfikacji zeznań podatkowych, co przyczyni się do eliminacji nieprawidłowości.
3. Ujednolicenie interpretacji przepisów dotyczących ulgi termomodernizacyjnej poprzez opracowanie i wdrożenie szczegółowych wytycznych, które zminimalizują ryzyko rozbieżności interpretacyjnych wśród organów Krajowej Administracji Skarbowej.
4. Wprowadzenie obowiązku dokumentowania wszystkich czynności sprawdzających oraz sporządzania adnotacji z przeprowadzonych działań, co zwiększy transparentność procesów kontrolnych i ułatwi późniejsze audyty.
5. Opracowanie i wdrożenie szkoleń dla pracowników Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie interpretacji przepisów dotyczących ulgi termomodernizacyjnej, co przyczyni się do podniesienia jakości orzecznictwa i jednolitości stosowania prawa.
6. Umożliwienie podatnikom składania korekt zeznań podatkowych w sposób uproszczony, co zwiększy ich dostępność do korzystania z ulgi termomodernizacyjnej oraz zminimalizuje ryzyko błędów w rozliczeniach.