Doing Business 2008
Autor: Bank Światowy | Forum Obywatelskiego Rozwoju | Fundacja Ius et Lex | Międzynarodowa Korporacja Finansowa | Narodowy Bank Polski
Data publikacji: 09/2008
Tematyka: Ekonomia | Gospodarka i rynek pracy
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
„Doing Business 2008” to raport przygotowany przez Bank Światowy i Międzynarodową Korporację Finansową, który porównuje systemy regulacji gospodarczych w 178 krajach. Raport zawiera wskaźniki ilościowe umożliwiające porównanie przepisów prawa gospodarczego oraz ochrony własności w dziesięciu obszarach działalności gospodarczej: rejestracja spółki z o.o., uzyskiwanie pozwoleń budowlanych, zatrudnianie i zwalnianie pracowników, rejestrowanie prawa własności nieruchomości, uzyskiwanie kredytu, ochrona inwestorów, płacenie podatków, obrót międzynarodowy, dochodzenie należności z umów oraz upadłość spółki z o.o.. W raporcie znajdują się informacje o tym, które kraje są najbardziej przyjazne dla biznesu, a także jakie regulacje warto zmienić, aby ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej.
Wnioski
Wnioski
- Od kwietnia 2006 r. do czerwca 2007 r. w 98 krajach wprowadzono 200 reform, które uprościły przepisy prawa gospodarczego, wzmocniły prawo własności, zmniejszyły obciążenia podatkowe, zwiększyły dostęp do kredytów oraz obniżyły koszty eksportu i importu.
- Na czele listy reformatorów w latach 2006-2007 znajduje się Egipt, który odnotował poprawę w pięciu spośród dziesięciu obszarów analizowanych w raporcie
- Najbardziej przyjazny dla przedsiębiorców kraj byłego bloku sowieckiego, Estonia, zajął w roku 2008 siedemnaste miejsce w rankingu swobody prowadzenia działalności gospodarczej, wśród dwudziestu pięciu najlepszych krajów znalazły się również Gruzja i Łotwa.
- „Doing Business” nie daje pełnego obrazu sytuacji dotyczącej swobody gospodarczej, ponieważ obejmuje on jedynie regulacje dotyczące działalności gospodarczej. Nie uwzględnia on odległości kraju od dużych rynków zbytu, jakości infrastruktury usługowej (z wyłączeniem usług związanych z handlem międzynarodowym), zabezpieczenia nieruchomości przed rabunkiem i grabieżą, przejrzystości systemu zamówień publicznych, warunków makroekonomicznych czy stabilności instytucji państwowych.