Dobre praktyki z Polski w obszarze transportu
Data publikacji: 09/2024
Tematyka: Infrastruktura
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport prezentuje przykłady dobrych praktyk sektora transportu w Polsce, które mogą stanowić wzór do naśladowania w kontekście szeroko rozumianej mobilności i rozwoju zrównoważonych form transportu. Skupia się na rozwiązaniach dostosowanych do potrzeb regionalnych i społecznych, które nie wymagają dużych nakładów inwestycyjnych ani rozbudowanej infrastruktury, lecz opierają się na efektywnym wykorzystaniu danych, innowacji i dobrej współpracy instytucjonalnej.
Dokument podkreśla znaczenie otwartych danych, cyfryzacji usług transportowych, integracji różnych środków transportu oraz roli informacji w podejmowaniu decyzji i angażowaniu obywateli. Polska jest przedstawiona jako lider w gromadzeniu i udostępnianiu szczegółowych danych dotyczących transportu kolejowego, co przekłada się na lepszy nadzór i możliwość porównań na poziomie unijnym.
Raport omawia wyzwania związane z wdrażaniem europejskich regulacji otwartych danych i systemów sprzedaży biletów oraz wskazuje na istotę prototypowania i testowania rozwiązań lokalnych jako kroku w kierunku ich szerokiego zastosowania. Dokument kończy się refleksją, że Polska poprzez innowacyjność i współpracę może skutecznie realizować cele zrównoważonej mobilności i ochrony środowiska.
Wnioski
Wnioski
1. Polska, mimo ograniczonych środków finansowych, skutecznie wdraża innowacyjne rozwiązania mobilności oparte na otwartych danych i współpracy multisektoralnej.
2. Ujednolicenie danych i ich publiczne udostępnianie zwiększa transparentność, angażuje obywateli i umożliwia lepsze zarządzanie transportem.
3. Szczegółowe i dostępne statystyki kolejowe w Polsce stanowią unikat na tle innych krajów UE i pozwalają lepiej porównywać polityki transportowe na poziomie unijnym.
4. Integracja systemów sprzedaży biletów kolejowych oraz wdrażanie modeli MDMS są kluczowe dla poprawy jakości i dostępności usług transportowych w UE, z uwzględnieniem potrzeb różnych przewoźników.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Kontynuować i rozwijać politykę otwartości danych transportowych, upraszczając ich dostępność i jednorodność formatów, co posłuży innowacyjności i lepszemu planowaniu.
2. Wspierać wdrażanie europejskich standardów i regulacji dotyczących otwartych danych oraz systemów sprzedażowych, zwłaszcza z uwzględnieniem potrzeb mniejszych przewoźników.
3. Zintensyfikować działania związane z prototypowaniem i testowaniem rozwiązań transportowych w różnych regionach, by zapewnić ich dostosowanie do lokalnych warunków i społecznej akceptacji.
4. Rozwijać interoperacyjność między różnymi środkami transportu poprzez standaryzację interfejsów i systemów biletowych, umożliwiających sprawne planowanie podróży.