close

Raport

W tematyce: Bezpieczeństwo i obronność

Czwarte morze: Polska i Kaukaz Południowy: nowe szanse i perspektywy zintensyfikowania polityki zagranicznej.

Data publikacji: 28/06/2024

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport analizuje możliwości współpracy Polski z krajami Kaukazu Południowego, koncentrując się na Armenii, Azerbejdżanie i Gruzji. Zawiera przegląd historycznych relacji oraz aktualnych aspektów współpracy handlowej, podkreślając znaczenie bezpośrednich inwestycji zagranicznych jako kluczowego czynnika wzrostu gospodarczego. W szczególności omawia potencjał inwestycyjny w sektorach takich jak energia odnawialna, elektrownie wodne oraz wydobycie zasobów naturalnych.

Raport wskazuje na rosnącą liczbę polskich turystów odwiedzających Gruzję, co świadczy o intensyfikacji kontaktów między krajami. W 2023 roku liczba ta przekroczyła sto tysięcy, co czyni Polskę jednym z głównych źródeł turystyki w Gruzji. Bezpośrednie połączenia lotnicze z Polski do Gruzji, obsługiwane przez Wizz Air i LOT, ułatwiają te podróże.

W kontekście współpracy z Armenią i Azerbejdżanem, raport podkreśla znaczenie kulturalnych i intelektualnych powiązań, które sięgają XIX wieku. Wnioski zawarte w dokumencie sugerują, że dalsza współpraca w obszarze handlu, kultury i inwestycji może przynieść korzyści obu stronom, a także przyczynić się do stabilizacji regionu.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. Wzmocnienie ram prawnych jako klucz do inwestycji: Ustanowienie solidnych ram prawnych, w tym umów dotyczących promocji i ochrony inwestycji, jest niezbędne do zwiększenia atrakcyjności inwestycyjnej Azerbejdżanu dla polskich przedsiębiorców. Obecność takich regulacji zapewnia inwestorom pewność prawną oraz mechanizmy rozstrzygania sporów, co sprzyja podejmowaniu decyzji o inwestycjach.

2. Rola instytucji wspierających współpracę: Kluczowe instytucje, takie jak Polsko-Azerbejdżańska Izba Przemysłowo-Handlowa oraz biuro Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Baku, odgrywają istotną rolę w promowaniu dwustronnych możliwości inwestycyjnych. Ich działalność w zakresie nawiązywania kontaktów biznesowych oraz udzielania wsparcia dla polskich przedsiębiorców jest nieoceniona w kontekście rozwoju współpracy gospodarczej.

3. Zróżnicowanie współpracy handlowej: Współpraca handlowa między Polską a krajami Kaukazu Południowego wykazuje zróżnicowanie, co stwarza możliwości dla rozwoju nowych sektorów. W szczególności, wzrost wymiany towarowej w obszarze przetworzonej żywności oraz technologii może przyczynić się do zacieśnienia relacji gospodarczych.

4. Znaczenie polityki zagranicznej UE: Polska, jako członek Unii Europejskiej, ma możliwość kształtowania polityki zagranicznej w regionie Kaukazu Południowego, co może przyczynić się do stabilizacji i rozwoju gospodarczego. Współpraca z krajami regionu powinna być zgodna z interesami UE, co umożliwi lepsze wykorzystanie dostępnych funduszy i programów wsparcia.

5. Potencjał turystyki zakupowej: Wzrost indywidualnych obrotów handlowych, w tym turystyki zakupowej, wskazuje na rosnące zainteresowanie Polską wśród obywateli krajów Kaukazu Południowego. Organizacja wycieczek zakupowych może stać się istotnym elementem współpracy, przyczyniając się do wzrostu wymiany kulturalnej i gospodarczej.

6. Bezpieczeństwo jako priorytet: Środowisko bezpieczeństwa w regionie Kaukazu Południowego ma kluczowe znaczenie dla stabilności i rozwoju współpracy. Polska powinna aktywnie uczestniczyć w dialogu na temat bezpieczeństwa, aby wspierać pokojowe rozwiązania konfliktów oraz promować stabilność w regionie, co jest niezbędne dla dalszego rozwoju relacji gospodarczych.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Wzmocnienie ram prawnych dla inwestycji: Należy kontynuować prace nad ustanowieniem i doskonaleniem solidnych ram prawnych, które będą sprzyjać inwestycjom polskim w Azerbejdżanie, Armenii i Gruzji. Kluczowe jest podpisanie dodatkowych umów dotyczących ochrony inwestycji oraz eliminacji podwójnego opodatkowania, co zwiększy pewność prawną dla inwestorów.

2. Rozwój współpracy w sektorze energetycznym: Polska powinna zintensyfikować współpracę z krajami Kaukazu Południowego w zakresie energii odnawialnej, szczególnie w obszarze energii wodnej. Wspólne projekty mogą przyczynić się do zrównoważonego rozwoju regionu oraz zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego.

3. Wsparcie dla polskich przedsiębiorców: Należy zainwestować w programy wsparcia dla polskich przedsiębiorców zainteresowanych inwestowaniem w Kaukazie Południowym. Może to obejmować organizację misji gospodarczych, warsztatów informacyjnych oraz dostarczanie informacji o lokalnych rynkach i możliwościach współpracy.

4. Promowanie kultury i turystyki: Polska powinna aktywnie promować wymianę kulturalną oraz turystyczną z krajami Kaukazu Południowego. Organizacja wydarzeń kulturalnych, festiwali oraz programów wymiany studenckiej może przyczynić się do zacieśnienia więzi między narodami oraz zwiększenia zainteresowania turystyką.

5. Współpraca w zakresie bezpieczeństwa: Należy rozwijać współpracę w obszarze bezpieczeństwa, szczególnie w kontekście zagrożeń regionalnych. Polska powinna angażować się w dialog dotyczący bezpieczeństwa z krajami Kaukazu Południowego, oferując wsparcie w zakresie szkoleń oraz wymiany doświadczeń w obszarze obronności.

6. Zwiększenie obecności dyplomatycznej: Warto rozważyć zwiększenie obecności dyplomatycznej Polski w regionie Kaukazu Południowego poprzez otwarcie nowych placówek dyplomatycznych lub konsulatów. Taka strategia pozwoli na lepsze monitorowanie sytuacji politycznej i gospodarczej oraz na efektywniejsze wspieranie polskich interesów w tym regionie.

Skopiowano!

Skip to content