close

Raport

W tematyce: Ekonomia

CE Economic Outlook Wiosna 2024. Prognozy i nastroje w Europie Środkowej.

Autor: Delloitte

Data publikacji: 01/04/2024

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport „CE Economic Outlook Wiosna 2024” przedstawia aktualne prognozy makroekonomiczne dla Europy Środkowej, z naciskiem na Polskę. W obliczu spowolnienia gospodarczego w regionie, prognozy wzrostu PKB dla Polski zostały skorygowane w górę, osiągając 2,8% na 2024 rok, co jest korzystnym wynikiem w porównaniu do Niemiec, które zmagają się z ryzykiem recesji. Polska wyróżnia się także na tle innych krajów dzięki umocnieniu waluty oraz spadkowi inflacji, co sprzyja wzrostowi zaufania konsumentów.

W raporcie podkreślono znaczenie jednolitego rynku UE, który wspiera ponad 5 milionów miejsc pracy w Polsce, co stanowi 29% całkowitego zatrudnienia. W przeciwieństwie do tego, fundusze unijne przyczyniają się jedynie do utrzymania 0,6 miliona miejsc pracy. Długoterminowe korzyści z funduszy unijnych są mniej jednoznaczne, a ich wpływ na wzrost gospodarczy jest zróżnicowany.

Podsumowując, Polska znajduje się w fazie ekspansji, mimo trudności w Europie Zachodniej, co stwarza pozytywne perspektywy na przyszłość. Raport dostarcza cennych informacji dla inwestorów i decydentów, wskazując na kluczowe czynniki wpływające na gospodarkę regionu.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. Wpływ jednolitego rynku na wzrost gospodarczy: Udział Polski w jednolitym rynku Unii Europejskiej przynosi znaczące korzyści ekonomiczne, w tym szacowany wzrost PKB o 10,6% oraz stworzenie około 5 milionów miejsc pracy. Te dane podkreślają kluczową rolę jednolitego rynku w stymulowaniu wzrostu gospodarczego i konkurencyjności polskiej gospodarki.

2. Niepewność związana z funduszami unijnymi: Długookresowe korzyści z funduszy unijnych są trudne do oszacowania, co kontrastuje z jednoznacznymi pozytywnymi efektami wynikającymi z uczestnictwa w jednolitym rynku. Wartości te są uzależnione od specyfiki funduszy oraz horyzontu czasowego, co wskazuje na potrzebę dalszych badań w celu lepszego zrozumienia ich wpływu na polską gospodarkę.

3. Różnice w zatrudnieniu: Analiza wskazuje, że liczba miejsc pracy związanych z jednolitym rynkiem jest ośmiokrotnie większa niż tych stworzonych dzięki funduszom unijnym. To sugeruje, że polityka handlowa i integracja z rynkiem europejskim mają kluczowe znaczenie dla zatrudnienia w Polsce, co powinno być priorytetem w strategiach rozwoju.

4. Wyzwania makroekonomiczne w 2024 roku: Prognozy na 2024 rok wskazują na umiarkowany wzrost gospodarczy w Polsce, z potencjalnymi zagrożeniami wynikającymi z globalnych niepewności, takich jak inflacja i sytuacja geopolityczna w Europie Środkowej. W związku z tym, konieczne jest monitorowanie tych czynników oraz dostosowywanie polityki gospodarczej w celu minimalizacji ryzyka recesji.

5. Znaczenie polityki spójności: W kontekście funduszy unijnych, szczególnie polityka spójności może mieć mieszany wpływ na rozwój gospodarczy, co może prowadzić do podtrzymywania nieefektywnych struktur gospodarczych. W związku z tym, konieczne jest przemyślenie strategii alokacji funduszy, aby maksymalizować ich pozytywny wpływ na wzrost i innowacyjność.

6. Potencjał sztucznej inteligencji: Wzrost możliwości sztucznej inteligencji może przyspieszyć produktywność w polskim przemyśle, jednak istnieje ryzyko, że może to spowolnić konwergencję z bardziej rozwiniętymi krajami. W związku z tym, kluczowe jest inwestowanie w technologie oraz umiejętności, które pozwolą na zrównoważony rozwój i integrację z globalnym rynkiem.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Wzmocnienie konkurencyjności sektora eksportowego: Zaleca się dalsze inwestowanie w innowacje oraz technologie w sektorze eksportowym, aby zwiększyć wartość dodaną produktów i usług. Wspieranie badań i rozwoju (B+R) oraz współpracy z uczelniami wyższymi może przyczynić się do podniesienia jakości polskiego eksportu i jego konkurencyjności na rynkach międzynarodowych.

2. Optymalizacja wykorzystania funduszy unijnych: Należy skoncentrować się na efektywnym alokowaniu funduszy unijnych, szczególnie w obszarach, które mogą przynieść długoterminowe korzyści gospodarcze. Warto zainwestować w projekty infrastrukturalne oraz zrównoważony rozwój, które mogą stymulować wzrost gospodarczy i tworzenie miejsc pracy.

3. Zwiększenie elastyczności rynku pracy: Rekomenduje się wprowadzenie reform, które zwiększą elastyczność rynku pracy, w tym ułatwienia w zatrudnianiu i zwalnianiu pracowników. Wspieranie programów przekwalifikowania i szkoleń zawodowych może pomóc w dostosowaniu umiejętności pracowników do zmieniających się potrzeb rynku.

4. Promowanie zrównoważonego rozwoju: W obliczu globalnych wyzwań związanych z klimatem, Polska powinna intensyfikować działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wprowadzenie regulacji wspierających zielone technologie oraz inwestycje w odnawialne źródła energii mogą przyczynić się do zmniejszenia emisji CO2 i poprawy jakości życia obywateli.

5. Wspieranie innowacji w sektorze usług: Należy skoncentrować się na wspieraniu innowacji w sektorze usług, który ma potencjał do dalszego rozwoju. Inwestycje w cyfryzację oraz automatyzację procesów mogą zwiększyć efektywność i jakość usług, co przyczyni się do wzrostu gospodarczego.

6. Zacieśnienie współpracy międzynarodowej: Rekomenduje się rozwijanie współpracy z innymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej oraz z partnerami zewnętrznymi. Udział w międzynarodowych projektach badawczych i innowacyjnych może przynieść korzyści w postaci transferu wiedzy oraz technologii, co wzmocni pozycję Polski na arenie międzynarodowej.

Skopiowano!

Skip to content