close

Raport

W tematyce: Ekonomia

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego

Data publikacji: 01/2022

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport przedstawia wyniki kontroli Ministerstwa Infrastruktury, Centralnego Portu Komunikacyjnego sp. z o.o. i Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” przeprowadzonej w latach 2017 – 2020 m.in.w celu zbadania, czy przygotowania do budowy i zaawansowanie inwestycji budowy CPK przebiegają zgodnie z założeniami.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

  1. W ramach przygotowania do budowy CPK nie sporządzono dotychczas studium wykonalności dla całego Programu CPK, które określiłoby warunki jego realizacji niezbędne dla osiągnięcia zakładanych celów, oraz kompleksowego planu finansowego dla pełnego okresu inwestycji.
  2. Stwierdzone nieprawidłowości, ze względu na wczesny etap inwestycji, nie wywołały dotychczas negatywnych skutków. 
  3. NIK zidentyfikowała ryzyka i zagrożenia związane z realizacją CPK, w tym:
  • ryzyko niezapewnienia finansowania w przyszłości części przedsięwzięć

zaplanowanych w dalszych etapach inwestycji (ze względu na nieopracowanie

planu finansowego Programu CPK, który wskazałby źródła finansowania

wszystkich przedsięwzięć w całym okresie realizacji inwestycji);

  • ryzyko nieuzasadnionego wzrostu kosztów finansowania zadań w zakresie

zarządzania projektami (związane z planowaniem jednocześnie istotnego

wzrostu stanu zatrudnienia w CPK sp. z o.o. oraz zatrudnienia doradcy

zewnętrznego);

  • wysokie prawdopodobieństwo nieukończenia budowy w wyznaczonym w Koncepcji CPK terminie, czyli do końca 2027 r.

4.Koncepcja CPK była zgodna z celami polityk i strategii rządowych, formułowanymi od 2007 roku i opierała się na zweryfikowanych i zaktualizowanych analizach wykonanych w latach wcześniejszych. Po przyjęciu Koncepcji CPK przez Radę Ministrów podjęto działania w celu uwzględnienia założeń w niej zawartych w innych dokumentach strategicznych, odnoszących się do transportu.

5.Potrzeba aktywnego zarządzanie ryzykami częściowo została uwzględniona w  przygotowanym przez Pełnomocnika Rządu ds. CPK w lipcu 2021 r. projekcie ustawy usprawnieniu procesu inwestycyjnego CPK. 

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

  1. Opracowanie analiz wykonalności poszczególnych projektów lub podprogramów oraz wypracowanie harmonogramu realizacji Programu CPK, zapewniające ich zharmonizowanie, z uwzględnieniem wszystkich zidentyfikowanych ryzyk.
  2. Ustalenie pełnego planu finansowania Programu CPK, ze wskazaniem niezbędnych nakładów oraz źródeł pozyskania środków finansowych.
  3. Wypracowanie planu działalności Lotniska Chopina oraz strategii rozwoju PPL w okresie po oddaniu do użytku CPK, w celu przygotowania operacji ewentualnego przeniesienia ruchu lotniczego oraz kontynuowania działalności PPL w warunkach rynkowej konkurencji.

Skopiowano!

Przejdź do treści