Branża motoryzacyjna i elektromobilność – Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego
Data publikacji: 12/2023
Tematyka: Energetyka | Gospodarka i rynek pracy | Infrastruktura
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport obejmuje wyniki badań ilościowych prowadzonych wśród pracodawców sektora motoryzacji i elektromobilności oraz pracowników zatrudnionych na kluczowych stanowiskach w firmach z tej branży. Jednym z głównych celów badania było opracowanie bilansu kompetencji, czyli oceny kluczowych kompetencji na poszczególnych stanowiskach z perspektywy pracodawców i pracowników. Badanie ma na celu zwiększenie wiedzy na temat kadr w branży, ich kompetencji oraz wyzwań wynikających z zmian społecznych i technologicznych. Raport prezentuje kluczowe wnioski dotyczące potrzeb kompetencyjnych w branży motoryzacyjnej i elektromobilności, wskazując na istotne obszary rozwoju oraz wyzwania do przyszłego rozwoju sektora.
Wnioski
Wnioski
1. W branży w 2022 r. zarejestrowanych było 152,8 tys. przedsiębiorstw, w których zatrudnionych było ponad 175 tys. osób.
2. Rozwój elektryfikacji powoduje wzrost znaczenia wiedzy i umiejętności dotyczących napędów elektrycznych. Coraz istotniejsza będzie wiedza z zakresu elektromechaniki, mechatroniki, lecz także wiedza prawna i związana z ochroną środowiska, w tym dotycząca przepisów utylizacji odpadów niebezpiecznych.
3. Braki kadrowe w branży tylko w niewielkim stopniu są wypełniane poprzez pracę cudzoziemców. Głównymi barierami zatrudniania obcokrajowców są: brak znajomości języka polskiego, niewystarczające kompetencje oraz wydłużone procesy administracyjne.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Umożliwienie wprowadzania zmian w programach nauczania jedynie w obrębie jednej branży. W proces przygotowywania i bieżącej aktualizacji podstaw programowych powinni być włączeni przedstawicieli branży – zrzeszeń pracodawców, organizacji branżowych, cechów rzemieślniczych.
2. Dotacje dla firm (przede wszystkim MŚP) na zakup sprzętu i nowych technologii produkcyjnych oraz serwisowych w powiazaniu z podnoszeniem kompetencji pracowników.
3. Rozwój systemu płatnych staży czy praktyk oraz kształcenia branżowego dualnego i studiów dualnych; współpraca w zakresie łączenia staży, praktyk projektów i prac dyplomowych z potrzebami konkretnych firm.