close

Raport

W tematyce: Gospodarka i rynek pracy

Bariery eksportowe dla małych i średnich przedsiębiorstw

Data publikacji: 04/2022

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Raport zawiera analizę wyzwań dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców (MŚP), które utrudniają im ekspansję na rynki zagraniczne, zarówno unijne jak i pozostałe. Publikacja prezentuje najbardziej aktualne dane dotyczące roli MŚP w polskiej gospodarce oraz ich znaczenia w krajowym eksporcie. Wyróżnione w publikacji bariery zostały podzielone na cztery kategorie tematyczne: know-how, ekonomiczne, prawno-podatkowe oraz psychologiczne. W raporcie opisano również istniejące instrumenty wsparcia ekspansji zagranicznej MŚP, ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań cyfrowych.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

  1. Sektor mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) jest najważniejszym filarem rozwoju polskiej gospodarki. Spośród 2,3 mln przedsiębiorstw działających nad Wisłą do grona MŚP zalicza się aż 99,8 proc. podmiotów.
  2. Pomimo roli jaką MŚP odgrywają w rozwoju rynku wewnętrznego, ich znaczenie dla pozycji Polski w handlu międzynarodowym jest niestety niewielkie. Eksport pozostaje zdominowany przez duże przedsiębiorstwa, w tym międzynarodowe korporacje. Udział sektora MŚP w eksporcie towarów i usług z Polski stanowi zaledwie jedną trzecią.
  3. Polskie MŚP napotykają na wiele barier w rozwoju eksportu, w tym na brak kompleksowych rozwiązań cyfrowych, które mogą ułatwić analizę rynków i obsługę eksportu.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

  1. Polska administracja publiczna powinna zwiększyć swoje zaangażowanie w rozwój eksportu MŚP, poprzez udzielanie wsparcia finansowego, organizowanie szkoleń i warsztatów oraz ułatwianie dostępu do informacji o rynkach zagranicznych.
  2. Stworzenie kompleksowych rozwiązań cyfrowych, które ułatwią analizę rynków i obsługę eksportu dla MŚP.
  3. Organizowanie szkoleń i warsztatów dla MŚP, które chcą rozszerzyć swoją działalność na rynki zagraniczne, w tym szkoleń z zakresu marketingu międzynarodowego, prawa handlowego i kultury biznesowej.
  4. Ułatwienie dostępu do informacji o rynkach zagranicznych, poprzez stworzenie cyfrowej platformy informacyjnej o rynkach zagranicznych.

Skopiowano!

Przejdź do treści