Bariery eksportowe dla małych i średnich przedsiębiorstw
Autor: Polityka Insight
Data publikacji: 04/2022
Tematyka: Gospodarka i rynek pracy | Infrastruktura
Link źródłowy: kliknij tutaj
Informacja prasowa: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Raport zawiera analizę wyzwań dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców (MŚP), które utrudniają im ekspansję na rynki zagraniczne, zarówno unijne jak i pozostałe. Publikacja prezentuje najbardziej aktualne dane dotyczące roli MŚP w polskiej gospodarce oraz ich znaczenia w krajowym eksporcie. Wyróżnione w publikacji bariery zostały podzielone na cztery kategorie tematyczne: know-how, ekonomiczne, prawno-podatkowe oraz psychologiczne. W raporcie opisano również istniejące instrumenty wsparcia ekspansji zagranicznej MŚP, ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań cyfrowych.
Wnioski
Wnioski
- Sektor mikro, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) jest najważniejszym filarem rozwoju polskiej gospodarki. Spośród 2,3 mln przedsiębiorstw działających nad Wisłą do grona MŚP zalicza się aż 99,8 proc. podmiotów.
- Pomimo roli jaką MŚP odgrywają w rozwoju rynku wewnętrznego, ich znaczenie dla pozycji Polski w handlu międzynarodowym jest niestety niewielkie. Eksport pozostaje zdominowany przez duże przedsiębiorstwa, w tym międzynarodowe korporacje. Udział sektora MŚP w eksporcie towarów i usług z Polski stanowi zaledwie jedną trzecią.
- Polskie MŚP napotykają na wiele barier w rozwoju eksportu, w tym na brak kompleksowych rozwiązań cyfrowych, które mogą ułatwić analizę rynków i obsługę eksportu.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
- Polska administracja publiczna powinna zwiększyć swoje zaangażowanie w rozwój eksportu MŚP, poprzez udzielanie wsparcia finansowego, organizowanie szkoleń i warsztatów oraz ułatwianie dostępu do informacji o rynkach zagranicznych.
- Stworzenie kompleksowych rozwiązań cyfrowych, które ułatwią analizę rynków i obsługę eksportu dla MŚP.
- Organizowanie szkoleń i warsztatów dla MŚP, które chcą rozszerzyć swoją działalność na rynki zagraniczne, w tym szkoleń z zakresu marketingu międzynarodowego, prawa handlowego i kultury biznesowej.
- Ułatwienie dostępu do informacji o rynkach zagranicznych, poprzez stworzenie cyfrowej platformy informacyjnej o rynkach zagranicznych.