Analiza wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej w 2023 r. – tom I
Autor: Najwyższa Izba Kontroli
Data publikacji: 25/07/2024
Tematyka: Administracja publiczna | Ekonomia
Link źródłowy: kliknij tutaj
Skopiuj link do raportuStreszczenie
Streszczenie
Najwyższa Izba Kontroli, wypełniając konstytucyjny obowiązek, przedłożyła Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej Analizę wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej w 2023 r. wraz z opinią w przedmiocie absolutorium dla Rady Ministrów. Wskazane dokumenty, obok Sprawozdania Rady Ministrów z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r., stanowią podstawę dla Sejmu do dokonania oceny wydatkowania środków publicznych oraz podjęcia decyzji w sprawie udzielenia absolutorium dla Rady Ministrów.
W niniejszym dokumencie zaprezentowano ocenę wykonania budżetu państwa, budżetu środków europejskich oraz planów finansowych jednostek sektora finansów publicznych ujętych w ustawie budżetowej na rok 2023 z dnia 15 grudnia 2022 r. Uwzględniono w nim również ocenę skuteczności działań Narodowego Banku Polskiego w zakresie realizacji założeń polityki pieniężnej. Analiza składa się z dwóch części, z czego w pierwszej zamieszczono krótkie wprowadzenie do dokumentu oraz syntezę ustaleń szczegółowo zaprezentowanych w części drugiej. W tomie drugim w głównej mierze skupiono się na prezentacji, jak i ocenie procesu planowania i wykonania ustawy budżetowej oraz realizacji założeń polityki pieniężnej.
Wnioski
Wnioski
1. Budżet państwa został wykonany zgodnie z ustawą budżetową na rok 2023. W ramach kontroli wykonania budżetu państwa w 2023 r. Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła 169 kontroli jednostkowych, w których sformułowała 202 oceny. Udział ocen pozytywnych w stosunku do poprzedniego roku zmniejszył się znacząco, o 9,8 punktu procentowego, i wyniósł 60,9%.
2. Uzasadnienie do projektu ustawy budżetowej na rok 2023 zostało sporządzone nierzetelnie. Pominięto w nim podstawowe informacje, kluczowe z punktu widzenia analizy i oceny sytuacji finansowej opisywanych jednostek oraz całego sektora instytucji rządowych i samorządowych.
3. Stabilizująca reguła wydatkowa, podobnie jak w dwóch poprzednich latach, nie miała istotnego znaczenia w ograniczaniu wzrostu wydatków publicznych. Wynikało to przede wszystkim z wyłączenia z niej większości
wydatków inwestycyjnych, przez co limit wydatków objętych regułą wydatkową mógł być o 184 mld zł wyższy.
4. W ostatnich latach znacząco zwiększyła się suma wydatków publicznych planowanych w funduszach
funkcjonujących w Banku Gospodarstwa Krajowego. Umożliwiło to ominięcie rygorystycznych przepisów dotyczących realizacji ustawy budżetowej. Co więcej, odbywało się to przy mniejszej kontroli Parlamentu
oraz ograniczonej jawności i przejrzystości danych.
5. Wysoka nierównowaga finansowa państwa przyczyniła się do skokowego wzrostu w roku 2023 potrzeb pożyczkowych netto budżetu państwa. W 2020 r. wyniosły one 50 mld zł, w latach 2021-2022 de facto nie wystąpiły, natomiast w 2023 r. wyniosły 137,6 mld zł.
Główne rekomendacje
Główne rekomendacje
1. Podjęcie prac legislacyjnych mających na celu zaprzestanie redystrybucji środków na finansowanie zadań państwa poza ustawą budżetową lub w formie skarbowych papierów wartościowych oraz przywrócenie budżetowi państwa rangi centralnego planu finansowego państwa zgodnie z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Wzmocnienie procesu przeprowadzania przeglądów wydatków, tak aby miały one realny wpływ na poprawę efektywności wydatków publicznych.
3. Przedstawianie w ustawie budżetowej i sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa pełnych danych o
wynagrodzeniach i zatrudnieniu w państwowych jednostkach budżetowych, w tym w urzędach organów władzy
publicznej, kontroli, ochrony prawa oraz sądach i trybunałach.
4. Poprawa rzetelności planowania rezerw celowych budżetu państwa i dokumentowanie prac w tym zakresie.
5. Podjęcie stosownych działań legislacyjnych zmierzających do likwidacji Funduszu Medycznego. Ustawa o Funduszu Medycznym nie kreuje nowego źródła przychodów publicznych, a środki przekazywane do tego funduszu
są w przytłaczającej większości środkami budżetu państwa.