close

Raport

W tematyce: Cyfryzacja

Analiza systemów opisu kompetencji i wymagań w obszarze cyberbezpieczeństwa.

Autor: THINKTANK

Data publikacji: 10/2023

Tematyka: Cyfryzacja

Link źródłowy: kliknij tutaj

Informacja prasowa: kliknij tutaj

Skopiuj link do raportu
Pobierz raport w PDF
icon

Streszczenie

icon

Streszczenie

Dokument omawia kluczowe trendy w obszarze cyberbezpieczeństwa, podkreślając znaczenie integracji tych działań w cyklu życia produktów i usług cyfrowych. Wskazuje na rosnącą specjalizację rozwiązań w różnych branżach, co jest efektem rozwoju Internetu Rzeczy. Zauważalny jest także wzrost odpowiedzialności rządów za stymulowanie rozwoju ekosystemu cyberbezpieczeństwa, z przykładami działań w Wielkiej Brytanii oraz Unii Europejskiej, która dąży do harmonizacji podejścia wśród państw członkowskich.

W kontekście edukacji, dokument podkreśla potrzebę dostosowania programów kursów do wymagań rynku, kładąc nacisk na rozwój praktycznych kompetencji. Rekomenduje się analizę ram kompetencji, takich jak European Cybersecurity Skills Framework oraz UK Cyber Career Framework, aby lepiej przygotować uczestników do ról zawodowych w cyberbezpieczeństwie. Istotne jest również uwzględnienie podstawowych standardów, takich jak ISO/IEC 27001 oraz ramy NIST, w programach edukacyjnych.

Wreszcie, dokument sugeruje, że przyszli specjaliści powinni posiadać doświadczenie w IT lub zarządzaniu, co zwiększy ich efektywność w obszarze cyberbezpieczeństwa. Wskazówki te mają na celu stworzenie solidnych fundamentów dla rozwoju kompetencji w tej dynamicznie rozwijającej się dziedzinie.

icon

Wnioski

icon

Wnioski

1. Wprowadzenie ram kompetencyjnych, takich jak NICE, SFIA i ENISA, jest kluczowe dla skutecznego kształcenia specjalistów w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, ponieważ dostarczają one szczegółowych wytycznych dotyczących wymaganych umiejętności i ról zawodowych, co ułatwia absolwentom orientację na rynku pracy.

2. Istotne jest zdefiniowanie wstępnych wymagań dla kandydatów na studia podyplomowe, aby zapewnić równowagę między otwartością uczelni a oczekiwaniami wobec uczestników, co przyczyni się do podniesienia jakości kształcenia i przygotowania do praktycznych wyzwań w obszarze cyberbezpieczeństwa.

3. Programy edukacyjne powinny być dostosowane do specyfiki różnych ról zawodowych w cyberbezpieczeństwie, co wymaga zrównoważenia ogólnej edukacji z praktycznymi umiejętnościami, aby absolwenci byli w stanie skutecznie pełnić swoje obowiązki w wybranych obszarach.

4. Wzrost zainteresowania studiami podyplomowymi w zakresie cyberbezpieczeństwa wskazuje na rosnącą potrzebę zdobywania nowych umiejętności i wiedzy, co może prowadzić do awansów zawodowych oraz lepszego dostosowania się do wymagań rynku pracy.

icon

Główne rekomendacje

icon

Główne rekomendacje

1. Wprowadzenie ram kompetencji w programach edukacyjnych z zakresu cyberbezpieczeństwa, które uwzględniają umiejętności techniczne, zarządzanie ryzykiem oraz wiedzę branżową, aby przygotować studentów do różnorodnych ról zawodowych w tej dziedzinie.

2. Rozwój programów studiów podyplomowych, które oferują szeroki zakres wiedzy i umiejętności, umożliwiających absolwentom zdobycie certyfikatów oraz uprawnień wymaganych w branży, co zwiększy ich konkurencyjność na rynku pracy.

3. Integracja koncepcji cybersecurity-by-design i cybersecurity-by-default w programach edukacyjnych, aby przyszli specjaliści byli świadomi odpowiedzialności organizacji za bezpieczeństwo produktów i usług cyfrowych na każdym etapie ich cyklu życia.

4. Opracowanie kursów, które skupiają się na praktycznych umiejętnościach niezbędnych do realizacji wąsko zdefiniowanych zadań w obszarze cyberbezpieczeństwa, z uwzględnieniem analizy ram kompetencji, takich jak European Cybersecurity Skills Framework.

Skopiowano!

Przejdź do treści